Lysefjorden

Preikestolen og Kjerag

Wigestrand 2005 Innbundet

Boka er laget for besøkende på Preikestolen, Kjerag og Lysefjorden og tar for seg natur- og kulturhistorie, dyrelivet og inneholder praktiske opplysninger til den som er på tur.

Lysefjorden er et mektig naturfenomen som gjør et sterkt inntrykk på alle som får føle dens magi. Her finnes en villskap som må oppleves, stupbratte fjell som rager mer enn 1000 meter over havet, og med havdybder ned mot 460 meter. Boken "Lysefjorden" er laget for besøkende på Preikestolen, Kjerag og Lysefjorden - og gir spennende, interessant og nyttig informasjon. Her tas leserne med på en naturhistorisk og kulturhistorisk reise gjennom et av Norges mest besøkte områder, og får samtidig noen praktiske opplysninger på ferden. Det rike dyrelivet i området vies også stor plass. Her kan en oppleve kongeørn, flere typer falker og hauker, rypenes kaklinger, elg på svøm over fjorden, hjort, rådyr og digre villreinbukker. Den karakteristiske teisten som svømmer rundt på speilblank fjord, og steinkobben som svømmer i overflaten. En og annen spekkhogger i sin ustanselige jakt på brisling. Laksen og sjøauren som gir alt på sin farefulle ferd mot Lyseelva for å gyte. Flere hai-arter og sjeldne dypvannsfisk som besøker de øvre vannlagene om natten. "Lysefjorden" utgis både på norsk, engelsk, tysk og fransk.

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Rogaland

Finnes både på norsk, fransk, tysk og engelsk. Boka forteller også om alle de opplevelsene du går forbi på vei til turistattraksjonene.