Lyras Oxford

av (forfatter), John Lawrence (illustratør) og Camilla Eikeland Sundnes (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Boka foregår i det samme universet som forfatterens bøker i trilogien Den mørke materien. Lyra og hennes demon, Pantalaimon, oppdager demonen Ragi som blir jaget av en flokk fugler. Lyra hjelper demonen, og det viser seg at han leiter etter Sebastian Makepeace, en alkymist som bor i Oxford. Lyra og Pantalaimon forsøker å hjelpe Ragi med å finne alkymisten, men det viser seg å bli både vanskeligere og farligere enn de hadde trodd. Boka har et kart over Oxford.

Den mørke materien er mer populær en noen gang etter at at første bind i trilogien, Det gylne kompasset, er blitt film. Lyras Oxford er en ny, liten fortelling fra Lyras verden, og den foregår to år etter slutten på det siste binden i trilogien. Lyra og Pantalaimon, daimonen hennes, sitter på taket på Jordan-kollegiet i Oxford da Lyra får øye på daimonen til en heks i det fjerne, en stormsvale, som blir forfulgt av en stor flokk med stær. Dette er begynnelsen på et mysterium . Lyras Oxford er vakkert illustrert med tresnitt av den engelske kunstneren John Lawrence og inneholder dessuten en rekke ting fra både Lyras verden og vår egen, slik som et utbrettskart over Oxford slik Lyra kjenner det og et postkort fra Lyras univers.

Utgivelsesår 2008

• "Bian Shen" av Torbjørn Øverland Amundsen
  • "The Subtle Knife (His Dark Materials)" av Philip Pullman
  • "Blodrød rubin" av Philip Pullman
  • "Heksekamp" av Anna Dale
  • "Ringenes dårskap - en parodi på J.R.R. Tolkiens Ringenes herre" av Henry N. Beard