Lyksalig pinsefest

fire samtaler med Jørgen

Pax 1999 Innbundet

Søndag 26. mai 1822 er menigheten samlet til høymesse. Da med ett står brannen inn som en himmelsk lue. 116 personer blir flammenes rov. Brannen er et utgangspunkt for en intellektuell høytemperert diskusjon om dype religiøse-eksistensielle problemer og om sentrale temaer i kristendommen: straff og nåde, Guds rettferdighet, vrede og dom. Fire personer diskuterer om brannen var et ledd i en kjærlig Guds fredsplan, eller om den var en blind tilfeldighet. Har litteraturliste.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1999

Serie Zapffe, P.W. Samlede verker 1-10

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Hedmark

Mon et eneste forældrepar har hatt en anelse om, hvilke fryktelige kræfter de rørte ved, når de søkte hverandre og satte trolldommen i gang. Sennepskornet. Surdeigen. Et nytt menneske, i hvem det gjærer og ekspanderer og differentierer indtil sindet er fyldt til bristepunktet av håb og drøm og angst og tro. Og så lever det i sitt legeme, som det nu engang har fått utlevert – av koincidenser i astronomisk antall – med maksimale dispositioner for lidelse, på et silkepapir av trygghet, indtil det oplever, som her, en kemisk oksydation sammen med gamle planker og bord, fordi det består av fettstoff og kull !

• "Om det tragiske" av Peter Wessel Zapffe
  • "Hvis dette er et menneske" av Primo Levi