Lykka er ein sjeldan fugl

lydbok

av (forfatter), Tove Bakke (oversetter) og Anderz Eide (oppleser).

Samlaget 2009 CD

Charles Balanda er en suksessrik arkitekt, men han er ikke særlig lykkelig. Han nærmer seg femti, og forholdet til kona Laurence blir stadig kjøligere. Da han får et brev med teksten "Anouk er død" strømmer minnene på. Han oppsøker hendelser og personer fra ungdomstiden, og på veien møter han Kate.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2009

Format CD

Omtalt sted Frankrike

Fantastisk bok som gir ettertanke.

Ikke lest, men forsøkt på den første boka to ganger. Ikke verdt bryet, dårlig språk.

Ho var den same, men ho var ikkje lenger seg sjølv.

Ein sann riddersvein bruker arm og bein, berre puslingar tyr til pisken.

Men alt er forteljingar, Charles ... Absolutt alt, og det er det for alle ... Berre at ein aldri finn nokon å fortelja dei til ...

Også var det nettopp det hun gjorde her :-)

Ho snakka om døden heile tida. Heile tida... For å trasse den, stikke hòl på dritstøvelen. Fordi ho visste at vi skal den vegen alle, fordi livet hennar gjekk ut på å vite nettopp det, og derfor var det så viktig å ta på kvarandre, elske kvarandre, drikke, bite, nyte og gløyme alt.

• Og korfor har ikkje du fått?
  • ...
  • Barn...
  • Fordi eg aldri har møtt på mora deira vil eg tru...

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

For ei tid tilbake startet jeg en tråd hvor jeg etterlyste bøker med den sympatiske farsfiguren. Dette var etter at jeg hadde lest flere bøker etter hverandre hvor faren var svært lite sympatisk, som Knausgårds "Ute av verden", Sofi Oksanens "Stalins kyr" og Harry Bernsteins "Den usynlige muren". Jeg greide ikke å komme på noen bøker som hadde kloke, sterke personligheter i farsrollen, og etterlyste tips på slike romaner. Heldigvis kom det inn mange gode forslag, og det er plass til flere :))

Folk spør meg hele tiden om hvem som er min yndlingsforfatter, jeg svarer "hæ?" og innser at jeg aldri ser frem til at en eller annen bok blir utgitt av nettopp DEN forfatteren. Dette er jakten på h*n som skal gi meg forventninger ved hver utgivelse (hvis død, ved hver nyoppdagede), samt gi meg lyst til å lese den samme boken om igjen.

Dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har fugl eller fjær i tittelen. Eller på coveret.

For de som ønsker å lese nynorsk

• "Ein vakker dag - roman" av Anna Gavalda
  • "Eg vil at nokon skal vente på meg - noveller" av Anna Gavalda