Lyd og teater

en innføring

Gyldendal akademisk 2003 Heftet

Boken formidler grunnleggende tenkning og erfaringer i forbindelse med lyd i sceniske uttrykk. Lyd og teater blir behandlet i et bredt perspektiv, og temaer som musikkbruk, kontentum og lyddesign blir tatt opp. Forfatteren viser også hvor viktig lyd er i det totale scenebildet. Boken egner seg spesielt for studenter i drama på grunnfags- eller mellomfagsnivå og for elever på dramalinjer i den videregående skole. Har litteraturliste.

Lyd og teater er en innføringsbok, som på en lettfattelig og instruktiv måte formidler grunnleggende tenkning og erfaringer i forbindelse med lyd i sceniske uttrykk. Boken behandler lyd og teater i et bredt perspektiv og tar for seg tema som musikkbruk, kontentum og lyddesign. Lyd og teater viser hvordan lyd er en viktig del av det totale scenebilde og bidrar til større bevissthet rundt lyd i alle typer sceniske uttrykk. Boken utforsker grenselandet mellom lyd og teater, og forteller både teaterhistorie og gir praktiske råd og vink. Lyd og teater egner seg for studenter i drama på grunnfags- eller mellomfagsnivå, for elever på dramalinjer i videregående skole, men også for folk som arbeider i kulturskole, underviser i drama, leder teatergrupper, er interessert i revy, er foredragsholder eller formidler, eller for den som ganske enkelt vil lære mer om teater.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003