Luthers lille brune

sitater fra Martin Luther

av (redaktør) og Lucas Cranach (illustratør).

Religionskritisk forl. 2004 Innbundet

Boka inneholder ei samling sitater av Martin Luther og fra Luthers verker. Sitatene skal vise Luthers mørke side, og bl.a. at han hatet bønder og jøder, ville gjeninnføre slaveriet, mente tyranni er den styreform vi trenger, ville henrette kvinner som nektet ektemannen sex og at de som ikke ville lære hans lille katekisme, skulle nektes mat og drikke.

Luthers lille brune: Sitater fra Martin Luther, ved Ronnie Johanson
Martin Luther er av de mennesker som har påvirket Norge mest. Som stamfar til den rådende religion her i landet, er han det eneste mennesket som har navnet sitt i grunnloven vår. Prester i den norske kirke plikter å forkynne i overensstemmelse med hans lille katekisme.

Luthers lille brune er en samling Luther-sitater, de fleste av disse ikke tidligere oversatt til norsk. Redaktør Ronnie Johanson har blant annet gått løs på Luthers samlede verker i hundre bind, og oversatt direkte fra de tyske og latinske grunntekstene.

Dette maratonarbeidet er blitt til en sitatbok som setter Martin Luther i et nytt og langt ifra heldig lys. Han framstår som en sterkt dogmatisk og overtroisk mann, en dømmende og nidkjær, analfiksert fornuftshater.

Sitatene i boka viser at Martin Luther

hatet bønder og jøder, og ville bli kvitt dem
ville gjeninnføre slaveriet
ville henrette kvinner som nektet ektemannen sex
mente tyranni og diktatur er den beste styreform
var sterkt ansvarlig for heksebålene som blusset opp etter reformasjonen
vurderte både fornuften og kjønnsdriften som grove synder

Det utbredte synet på Martin Luther som en moderne opprører og et opplyst renessansemenneske lar seg umulig opprettholde etter lesningen av Luthers lille brune. Boken viser med tydelighet at Luther var en mann i grell utakt med sin samtid, renessansen.

Luthers lille brune vil føre til debatt om Martin Luther og hans lære. Det er på høy tid å sette innholdet i vår religiøse kulturarv i et kritisk lys.

Forlag Religionskritisk forl.

Utgivelsesår 2004