Ludvigs jul

av (forfatter) og Toralv Maurstad (oppleser).

Cappelen 2006 CD

Boka inneholder en samling varme og humoristiske fortellinger fra Aukrusts forfatterskap, hentet fra bøkene Je og'n Solan, Solan og Nystumoen, Ludvig, Takk for en dag, Slipp han inn!, Simen og Lykkelig er den.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

Format CD

ISBN13 9788202265120

EAN 9788202265120

Omtalt sted Hedmark

En av mine favoritter som kan leses på nytt og på nytt, er «Ludvigs jul» med stemningsfulle historier fra Flåklypa og Aukrust sine karakteristiske illustrasjoner. En liten perle som kan leses på en kveldsstund - god bok 😊

Adventslys
En kveld vi brente adventslys med en ørliten "Løiten" kom Solan rent i stemning. Han satt fóra opp med puter og nådde glaset over bordkanten.
- Sjuogtredve mil nordover, litt øst og oppover, akkurat der månen går opp i Bellingmoskaret, - akkurat der, så Solan for seg ei lita julefortelling, bare han knepte att aua:
- Kveldstill' og nedsnødd gard, blafrende gardslampe med snøfjon i lyskjegla, og svart katte på kalde poter mot gangdøra og ovnskroken -
Solan ruget på en ting tel.
- Det er nå ingenting i verden som arbeider så stille som et talj-lys lell, sa'n.
Han var inne på noe der. Holdt vi pusten begge to, sto flammen urørlig og rett til værs. Men ellers var den vár for andedrag og dørtrekk...
Vi var begge enige om det.

Her er en liste med bøker som handler om jul eller på en eller annen måte får meg i jul/vinterstemning. Noen leser jeg i hvert år, andre ikke:) Ha en fin førjulstid.

Her er bøker som ihvertfall gir meg julestemning.

• "Vinter og jul med Kjell Aukrust" av Kjell Aukrust
  • "Je og'n Solan" av Kjell Aukrust
  • "Guttene på broen" av Kjell Aukrust
  • "Tre små venner" av Kjell Aukrust
  • "Det gåtefulle Norge - mystiske steder - sagn - folketro" av Ørnulf Hodne
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran
  • "Barndom" av Arild Nyquist