Ludvig

av (forfatter) og Kjell Aukrust (illustratør).

Cappelen 1993 Innbundet

En regnfull natt banker Ludvig på døra hos Aukrust og Solan Gundersen og ber om tak over hodet. Solan går med på at Ludvig får prøveligge natta over. Det ender med at Ludvig blir værende, og sammen opplever disse tre mye rart.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788202144739

EAN 9788202144739

Serie Aukrust, Kjell. Samlede verker 1-12 (6)

Genre Humor

Omtalt sted Hedmark

Det er ikke enkelt å ta inn over seg alt nyhetssendingene bombarderer oss med. Kontrastene mot det fredelige samfunnet Norge er enorme. Det er enklest å ta få nyhetene ved å lese aviser. I små porsjoner.

Men, jeg har en her i huset som er opptatt av nyhetssendinger på TV. Derfor er det ikke så enkelt alltid å skjerme seg fra journalistenes krisereportasjer om stort og smått.

Jeg funnet ut at Ludvig og jeg har noe til felles ved å lese Kjell Aukrusts «samlede verker». I boken Ludvig er den siste historien En engstelig sjel.

Solan er også opptatt av verdensutviklingen på Dagsrevyen.

«Epleskrotter, rundspist helt inn til kjernehuset ligger fraseg-slengt på bord og krakker.
Nytter itte å konsentrere seg om tv-skjermen når'n Ludvig spiser Åkerø og Gravensten. Knasking, sukk og høyrøstet smatting er irritasjonsmomenter for en «sykmeldt» Solan Gundersen som følger verdensutviklingen på Dagsrevyen. Her kan en interessert seer få innføring i krig, tortur, flykapring, voldtekt og gode tips om narkotika, bruk av sprøyter og sniffing med lynol.

Etter Kveldsnytt kryper Solan og Ludvig til sengs, med Gundersen innerst attme framskapet. De sovner inn med jordskjelv, henrettelser og voldtekt på netthinnen.

Etter slike rystende opplevelser kan selv en garvet Solan Gundersen bråvåkne å slå vilt rundt seg på måfå, for deretter å døse innatt med refleksspark i filtladdene.

Og Ludvig som ligger utsatt til ytterst — han har uroen i seg slik at han knapt finner go'stillingen sin når han skal sovne inn for natta. Ja så redd har han vært etter disse Dagsnytt- sendingene, at han måtte ligge å trøste seg sjøl til han sovnet.»

Link til et innlegg på bloggen Tones bokmerke

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Bøker av Kjell Aukrust. Saman med Wesenlund, Haugan og Heide-Steen jr. lærte han ein generasjon skrivande, unge menneske å uttrykkje seg humoristisk. Fyrst kopierte vi. Så gjekk vi våre eigne vegar.

• "Je og'n Solan" av Kjell Aukrust
  • "Hilsen Solan og Nystumoen" av Kjell Aukrust