Lovløst land

av (forfatter) og Sissel Busk (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den sjette boka om Fredrik Broman og hans kolleger i Visbypolitiet.

Fetterne Viktor og Rolf har snart nådd målet: To millioner kroner på en konto i et land langt borte der ingen stiller spørsmål. Det er snart på tide å forlate Sverige og Gotland for alltid. Men når mannen som har hjulpet dem med å smugle inn det estiske amfetaminet blir funnet drept, forvandles drømmen om et liv i solen til en kamp for å overleve på et novemberkaldt Gotland. Fredrik Broman og hans kolleger i Visbypolitiet er opptatt med etterforskningen av en person som er funnet drept i kommunens vanntårn og må nå drive to parallelle drapsetterforskninger. Vil de finne de skyldige tidsnok, eller vil flere liv gå tapt? Om forfatteren: Håkan Östlundh (f. 1962) debuterte som krimforfatter i 2004 med Släke, den første i hans kritikerroste serie om den gotlandske politietterforskeren Fredrik Broman. Lovløst land er sjette bok i serien som er under utgivelse i en rekke europeiske land og i USA. Oversatt av Sissel Busk Om boken: «En spennende, velskrevet historie som fikk meg til å kjenne ømhet for de unge, klønete lovbryterne som fortvilet forsøker å være et steg foran politiet. Om jeg skulle karakterisere boken med ett ord, er det troverdighet.» - Aftonbladet «Lovløst land er Håkan Östlundhs beste krim. Ja, har noen skrevet en bedre gotlandskrim?» - Kristianstadsbladet «To unge gotlandske menn later til å ha begått det perfekte lovbruddet ... Plutselig begynner folk å dø, og politiet er i hælene på dem. Håkan Östlundh viser virkelig hvordan guttene løper som skremte rotter i en labyrint.» - Dagens Nyheter «Lovløst land er Östlundhs kanskje hvasseste bok hittil, en mordhistorie som er gråkald og ubevegelig som en rauk i novemberregn.» - Femina «Å skrive kriminalromaner som utspiller seg på Gotland, må være en utfordring (...). Derfor er det ekstra moro å kunne konstatere at Håkan Östlundh har utviklet seg til en særdeles dyktig svensk krimforfatter, og at Lovløst land er hans beste bok så langt.» - Dast Magazine «Håkan Östlundh er særdeles dyktig til å skildre miljøer og gi troverdige personportretter (...).» - Tara «Så allmenngyldig at Lovløst land kan handle om hvilken som helst landsbygd (...). Lovløst land er en dypt moralsk skildring av hvordan det kan gå om man tar steget fra livets gråsone over til yrkeskriminalitet. Og samtidig er den full av solidaritet med de menneskene som samfunnsutviklingen har hengitt til et - lovløst land.» - Kristianstadsbladet

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788241909092

EAN 9788241909092

Serie Fredrik Broman (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Ny herlig bok fra Östlundh! Forventningene var store etter forrige bok, Inntrengeren, og Lovløst land innfridde!

En helt annerledes bok og plott enn i forrige bok, men med de samme etterforskerne, og samme geografiske sted. Det er fint synes jeg å kunne følge de samme personene fra bok til bok, men i og med at de fire første bøkene i serien ikke er oversatt til norsk, mister vi en god del av bakgrunnshistorien til personene.

Östlundh klarer virkelig å skrive spennende og intenst, og det drar meg som leser fra side til side, og jeg merker ikke at tida går! Dette er bra.

I denne boka er det nesten så en føler med noen av de kriminelle, og synes synd på de. Östlundh beskriver situasjonen veldig godt fra begge sider.

• "Utro" av Håkan Östlundh
  • "Over mitt lik" av Mikkel Birkegaard