Lotus blues

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

En desperat mann henvender seg til advokat Martin Benners kontor og ber om hjelp til å renvaske sin søster for mord på fem personer. Det er bare det at søsteren er død.

Det regner den dagen alt går galt. En desperat mann henvender seg til advokat Martin Benners kontor og ber om hjelp til å renvaske sin søster, som er dømt for mord. Det er bare det at søsteren er død. Før hun tok sitt eget liv, erkjente hun seg skyldig i fem drap. I avisene kalles hun tidenes seriemorder og har fått kallenavnet Sara Texas. Broren vil kjempe for hennes uskyld og samtidig finne sønnen hennes, Mio, som er sporløst forsvunnet.
Martin Benner har det meste. Karriere, kvinner og en liten datter. Men han har også svakheter. Og mest av alt har han utfordringer. I jakten på sannheten gjør han en alvorlig feilvurdering. Plutselig blir han en liten brikke i et farlig spill, der han til slutt tvinges til å ta et grusomt valg.
Lotus Blues er svenske Kristina Ohlssons første av to bøker om advokat Martin Benner.
.«Disse 430 sidene kommer til å stjele nattesøvnen din. Ikke fordi du får mareritt, men fordi du vil lese til siste slutt før du legger deg.» Mariestadstidningen
«Den hardkokte stilen er kul, Benner er interessant og handlingen holder et høyt tempo.» Borås Tidning
«Lotus Blues er rasende underholdende lesning i en tilbakelent, småironisk og hardkokt stil ?» Norra Skåne
«Intrigen, språket, spenningen og det rike persongalleriet. Alt stemmer. Lotus Blues er en uhyre velkomponert krim.»
.Östgöta Correspondenten
«Det hele er smart og velskrevet ?» Alba
«Historien er hardkokt, intrikat, men ikke vanskelig å følge. Kristina Ohlsson skriver godt, direkte og ukomplisert.» Norran
«Jeg lengter allerede etter oppfølgeren.» Aftonbladet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205479135

EAN 9788205479135

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Seriøst skuffende sammenlignet med hennes tidligere bøker. Her har hun skiftet krimsjanger - og mestrer ikke den nye særlig godt. Synd, for hun er utvilsomt en begavet forfatter,

Jeg har likt de tidligere bøkene til forfatteren, men denne klarte ikke å engasjere. Det er noe med fortellerstilen og plottet som gjør at jeg til slutt skummer gjennom boka. Sjelden jeg havner på så lavt terningkast.

Tar litt tid....
(Link til omtale på bloggen min som jeg startet opp et drøyt halvår før jeg oppdaget Bokelskere, derfor legger jeg ut et knippe av de tidligste bokomtalene.)

Dette er 6. boka jeg leser av Kristina Ohlsson, og jeg hadde store forhåpninger. Disse ble dessverre ikke innfridd på noen måte. Jeg klarte ikke å involvere meg i hverken personene eller handlingen. Så denne boka havner i kjelleren og blir aldri lest igjen.

Vi blir nemlig født med en overbevisning om at vi og våre nære og kjære er udødelige. Det virkelig grusomme,og det mest fantastiske,hender alltid andre. Det gir oss en falsk trygghetsfølelse.Ved sjenerøst å signalisere en vilje til å avstå fra de største suksessene,tror vi at vi har inngått en pakt med både Gud og Djevelen. Vi kommer aldri til å få de største gavene,men heller aldri bli rammet av de største tapene.

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

• "Mios blues" av Kristina Ohlsson
  • "Savnet" av Michael Katz Krefeld