Lottomillionæren

av (forfatter) og Aase Gjerdrum (oversetter).

Schibsted 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Folk som er tilbakestående har en IQ på under 75. Perry har en IQ på 76, men han er ikke dum. Alt han trenger å vite har han lært av bestemoren. Hun har blant annet lært ham hvem han kan stole på, noe som viser seg å være viktig lærdom når han vinner tolv millioner dollar i Washingtons delstatslotteri.

Møt den sjarmerende romanfiguren, Perry H. Crandall. Han har en IQ på 76 og tolv millioner dollar på konto..

Patricia Wood er doktorgradsstudent ved Universitetet på Hawaii, med utdanning, uførhet og mangfold som fokusområde

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Washington

Var du en av dem som elsket filmen "Rain Man"? Da er det høyst sannsynlig at du også vil like "Lottomillionæren". En sjarmerende bok, om Perry "som er litt sein", med familiemedlemmer som ikke bryr seg om ham før han vinner i lotto.
Boka er lettlest, men har et velformulert språk, med en moralsk snert og et bakteppe, som både sparker til skolevesenet og vår egen holdning til mennesker som skiller seg litt ut.
En morsom historie, med både alvor og tårer, - hovedpersonen Perry er en elskelig fyr, og kanskje kan han lære oss noe viktig?
Forfatteren viser oss hva ekte venner er og ikke er, og hva som kan skje når mennesker får nye sjanser og utfordringer i livet sitt. En feel-good bok av ypperste klasse, med en terning som lander på fem.

Perry er heldig, sier Besta. Selv om noen kaller ham tilbakestående, stemmer ikke det. Perry har nemlig 76 i IQ. Tilbakestående har under 75. Heldig der altså.

De andre i Perrys familie, er ikke like greie mot Perry som Besta, og da uhellet er ute, blir det noe ugreit. Heldigvis har Perry gode kolleger, og så vinner han plutselig 12 millioner dollar i delstatslotteriet. Heldige Perry.

Rørende historie med en god dose humor.

Dette er en lettlest og fin sommerlektyre. Perry har en i IQ på 76 og kjemper mot å bli betraktet som tilbakestående. Han vokser opp hos besta og besten, og har ikke hatt kontakt med sin mor eller sine brødre. Når han vinner i lotto kommer plutselig "familien" på døra til han. Heldigvis har han vennen Keith og arbeidsgiveren Gary som hjelper han mot familien, samt at besta har oppdratt han godt.

Jeg levde meg helt inn i denne romanen. Den er morsom, stemningsfull, trist og spennende. Jeg følte så med Perry i enkelte deler av boken at jeg måtte lese kjempefort for å se om han klarte seg bra. Dette er en fantastisk bra bok som fikk terningkast 6 fra meg og som anbefales til alle. En ekte feel-good-roman!
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Jeg er trettito år og jeg er ikke tilbakestående. Er du tilbakestående, har du under 75 i IQ. Det har jeg lest i "Det beste". Det gjelder ikke meg. Jeg har 76.

Jeg heter Perry H. Crandall, og jeg er ikke tilbakestående. Er du tilbakestående, har du under 75 i IQ. Det gjelder ikke meg. Jeg har 76. Jeg er heldig.

Ferie er når du slutter å ha det travelt med å komme på arbeidet og begynner å ha det travelt med å komme et annet sted. (Kap 8)

"Hør her, Perry, mamsen har ikke hatt særlig hell med investeringene sine. Hun trenger penger. Jeg har noen presserende økonomiske forpliktelser. David har sine egne pengeproblemer. Alle hadde håpet at du kunne tre støttende til. Vi er jo tross alt en familie. Vi ønsker at du skal avhende annuitetsordningen. Investere i familiefondet. Dele på gevinsten din. Det ville ikke være annet enn rettferdig. Jeg mener, det ville vi ha gjort hvis det var en av oss."

Inni hodet mitt hører jeg Besta snøfte. "Det der må du lenger ut på landet med."

Når noen du har arbeidet for hele livet fremdeles finnes,da har du alt.

Dette er bøker jeg elsker på grunn av vidunderlige hovedpersoner som til tross for at de har alle odds mot seg skaper forandring til det bedre - og fordi forfatterne skriver engasjerende og godt

Leseliste.

Ei bok for hver måned <3