Lord Jim

av (forfatter) og Sigurd Hoel (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Styrmannen Lord Jim forlater et havarert skip i Det arabiske hav, overbevist om at det vil synke med alle sine passasjerer. Skipet blir imidlertid berget likevel, og Jim blir stilt for retten og fradømmes sitt styrmannssertifikat.

«En av verdens beste bøker.» Aksel Sandemose i Dagbladet Med Lord Jim (1900) avla Joseph Conrad sin mesterprøve som romanforfatter. Det er historien om styrmannen som forlater et havarert skip i Det arabiske hav, overbevist om at det vil synke med alle sine passasjerer. Men skipet blir berget, og Jim blir stilt for retten og fradømmes sitt styrmannssertifikat. Samtidig er Lord Jim kanskje mest en fortelling om hvorfor en rettskaffen mann som Jim redder sitt eget skinn framfor å berge passasjerene, og ikke minst om de indre kvalene han sliter med etter ugjerningen. Hva fikk han til å opptre som han gjorde? Hvilke krefter i mennesket er det som setter inn i slike avgjørende øyeblikk? Lord Jim tar opp disse spørsmålene og spinner et sinnrikt nett av fascinerende gåter rundt dem. Selve komposisjonen var dessuten svært original for sin tid, med sine sprang mellom ulike tidsplan. På liknende vis var også Conrads egen livshistorie fylt av overraskende krumspring. Jozef Teodor Konrad Korzeniowski (1857.1924) var født i Polen, men flyttet stadig rundt, tilbrakte mange år til sjøs, for så brått å bestemme seg for å blir forfatter i 1890-årene. Han har blitt stående som en av sin tids store fortellere og en vesentlig fornyer av romankunsten.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205270206

EAN 9788205270206

Serie Gyldendal klassiker

Genre Klassisk litteratur

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det er forbløffende å tenke på hvordan vi vandrer gjennom livet med halvåpne øyne, med døve ører og med søvnige tanker.

Stillehavet er det påliteligste, det mest tause av alle de levende, brusende verdenshav; Sydishavet kan også holde på en hemmelighet; men mer på den måten at det begraver den.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "England forteller - britiske og irske noveller" av Kristian Smidt