Longyearbyen

Gyldendal 2020 E-bok

Vinter i 50-tallets Longyearbyen, et samfunn av tundra, snø og is, og med kullgruvene som industrisår midt i den uberørte naturen. Fra november til mai er stedet fullstendig isolert, ingen skip eller fly, ingen forsyninger ... og ingen mulighet til å komme derfra før isen sprekker opp. Hit flytter Eivor med sin legemann og to små barn. Midt i den mørkeste og kaldeste tiden havner en nær venn av familien i dyp - og farlig - krise, og må innlegges, mot sin vilje. Situasjonen forsterker Eivors egen stille desperasjon, og en voksende motvilje mot ektemannen tar form. Hun føler seg isolert, med to små barn, en alltid arbeidende mann og en altfor varm leilighet i et bygg som er i ferd med å sprekke av permafrostens utrettelige herjinger i bakken.

ISBN13 9788205534339

EAN 9788205534339

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Svalbard

Heidi Sævareid skriver om livet på Svalbard på 50-tallet. Her berører hun tema som familieforventinger, kjønnsroller og psykisk helse.

«Longyearbyen» er et portrett av et lite lukket samfunn og et ekteskap som stilles på prøve underveis. Det var ikke helt enkelt for Eivor å reise fra Oslo til Svalbard for å være husmor der mens mannen Finn inn jobber som lege. Eivor følger ganske motvillig med ektemannen. Hun vet lite om hva som venter henne. Hun er ensom og sliter med å finne seg ordentlig til rette. Klimaet er tøft og Eivor finner trøst i hunden Jossa. Det blir fort tydelig at Eivor mistrives. Finn jobber mye, og når han har fri, er de alltid sammen med andre. Det er en rolig roman. Jeg liker den godt, men vil tro at for noen vil den oppleves som stillestående. Jeg blir irritert på Eivor innimellom, selv om jeg også forstår hennes frustrasjon. Blir også frustrert på de valg Finn tar underveis. Det er tausheten som råder her.

Hun husker hva Karen sa en gang, om at man ikke skulle overføre menneskelige følelser på hunder. Det var den gangen Eivor lurte på om ikke Jossa kjedet seg eller ble ensom nå som hun ikke hadde hundespannet sitt. Ut fra Karens reaksjon på spørsmålet skjønte hun at hun brydde seg om dyr på feil måte, ikke slik man skulle Svalbard

Leseliste

Lesesirkel på nett

Velkommen til Lesesirkel på nett.
Hver måned leser deltakerne en bok og møtes for å diskutere boken på Zoom.

📕 Februar 2021: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof

📕 Mars/April 2021: Longyfearbyen av Heidi Sævareid

📕 April/mai 2021: Tollak til Ingeborg av Tore Renberg

Leseutfordring

📚LESEUTFORDRING 2021 📚
Årets liste har 27 lesekriterier. Du kan variere lesemengde og vanskelighetsgrad ved å velge ett eller flere kriterier per bok.

1. Bok utgitt i 2021
  8. En psykologisk thriller
  9. Bok av en forfatter på H
  10. Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
  11. Vinner av EU's Litteraturpris
  12. Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
  13. Bok i en serie
  18. Bok av eller om en dame som inspirerer deg
  19. Bok om en makeover, eller ny-start
  20. Samisk bok
  21. En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
  22. Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
  23. En biografi
  24. Bok som har samme tittel som en sang