Lokket og lurt

på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen

av (forfatter) og Henrik Francke (oversetter).

Oktober 2007 Heftet

Stadig flere av USAs hvitsnipparbeidere trues av vedvarende arbeidsledighet, fattigdom og desperasjon. Forfatteren bestemte seg for å slutte seg til dem, for å få førstehåndskunnskap om problemene de står overfor. Det som ventet henne var en nesten skyggeaktig, surrealistisk verden fylt av internett-jobbsøk, ensomme nettverkingsmøter og dyre karrierecoach-sesjoner, en verden der "profesjonelle" mentorer og trenere tilbyr pop-psykologi og selvhjelpsmantraer til desperate jobbsøkere.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2007

Serier Oktober politikk Oktober pocket

Omtalt sted USA

• "80-tallet - historien om et misforstått tiår" av Gaute Drevdal
  • "Mannen uten egenskaper - og andre problemer i norsk politikk" av Magnus E. Marsdal
  • "Livets lyse sider - hvordan den hemningsløse dyrkelsen av positiv tenkning har underminert Amerika" av Barbara Ehrenreich
  • "Microtreller" av Douglas Coupland
  • "Generasjon X - historier for en akselerert kultur" av Douglas Coupland
  • "Ligningen for lykke - tallene, tankene og tilfeldighetene bak den rådende økonomiske fornuft" av Maria Reinertsen
  • "Sex, drap og dårlig ledelse - hvordan Dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere" av Trygve Aas Olsen
  • "Kjøpt og underbetalt - om (ikke) å klare seg i Amerika" av Barbara Ehrenreich
  • "Gaias hevn" av James Lovelock
  • "Omvei til Venus - roman" av Torgeir Schjerven