Løvetannbarn

de klarte seg, mot alle odds

av (forfatter) og Jane Throndsen (forfatter).

Cappelen 1997 Innbundet

Denne boken er basert på intervjuer med 10 barnevernsbarn som vokste opp på 60-, 70-, 80- og 90-tallet i forskjellige deler av landet. De forteller om en oppvekst med foreldre og omgivelser som ikke maktet å bry seg. Disse barna, "løvetannbarna", klarte seg, men de ønsker å åpne øynene for problemene barnevernsbarn sliter med.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788202162429

EAN 9788202162429

På samme måte som løvetannen sprenger seg vei gjennom asfalten, sprenger barnevernsbarna seg vei gjennom livet, og strekker seg mot sola

Kan du smile gjennom tårer når ditt liv blir knust til støv? Kan du atter skimte våren gjennom høstens gule løv? Kan du glemme sorg og smerte, krig og urett, hat og svik? Uten biterhet i hjertet er du meget, meget rik.

Mitt råd til folk er at de heller må bry seg for mye enn for lite. Konsekvensene av å snu ryggen til, er at barn går til grunne. Jeg klarte meg fordi en tilfeldig forbipasserende på gata skjønte at jeg trengte hjelp,og fordi jeg fikk en god fosterfamilie.

Jeg husker at jeg satt med hodet bøyd mellom knærne. Holdt hendene for ørene for å stenge klirringa fra flaskene og musikken ute. Da var jeg fire år.

Her vil jeg lage en oversikt over bøker jeg leser i 2012.

Oppsummert ved utgangen av året - med tanke på at etter 4. juli har det blitt svært lite lesing, så får jeg si meg fornøyd med disse bøkene i 2012 - dermed kan 2013 kun bli bedre mht antall bøker som blir lest, eller? ;-)

• "Løvetannbarn" av Marie H. Helgerud
  • "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Vår vei ut - en fortelling om spiseforstyrrelse, skam og håp" av Kari Løvendahl Mogstad
  • "Det perfekte rom" av Anne-Britt Harsem
  • "En mor ved navn Wanda" av Paal-André Grinderud