Løsrivelse

Aschehoug 2010 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Her forteller forfatteren om hvordan han som unggutt fra Elverum ble internasjonal fotballstjerne og om de dramatiske konsekvensene det får for ham som menneske. Mens mediene skildret suksessene på fotballbanen, følte han ubehaget av kjendisgalskapen så sterkt at han fikk avsmak for sitt eget liv.

ISBN13 9788203196287

EAN 9788203196287

Serie Aschehoug pocket

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Stig Inge Bjørnebye

Jeg hatet denne delen av livet, som hadde dratt meg inn i en tilværelse full av muligheter til å flykte unna alt som er ekte og viktig. Et liv som dagilg utfordrer de verdiene jeg en gang sto for. Jeg fikk en bismak av alltid å få, uten å måtte gi tilbake. Over tid var det blitt det samme som å kreve. Det var en flukt, men nå så jeg fluktruten. Det som har dekket over og trøstet de indre følelsene mine. Jeg hadde fylt på med fysiske gjenstander og omgitt meg med plysj og peisvarme, så det vonde skulle bli borte. Jeg klarte ikke lenger å gjøre noe med de indre problemene ved å forandre det ytre. Jeg hadde bare dekket det til og skjult det for meg selv. Det var erkjennelsen av en livsløgn, på grunn av to flasker brus. - Hva var det, spurte min svigerinne senere. - Ingenting, sa jeg. - Jeg skal ikke ha noen ting for brusen.

I all konkurranse kjempes det en kamp. Alle slag tvinger frem lidelse. Kun seier kan dempe smerten. Men i det å innse nederlag finnes det styrke. Jeg var besatt av styrke den kvelden, og gjenkjennelse. Det var det mest smertefulle.

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

• "Mitt liv som ganske god fotballspiller" av Freddy dos Santos
  • "Rinnans testamente" av Ola Flyum
  • "Godfoten - samhandling - veien til suksess" av Nils Arne Eggen
  • "Jeg var Rinnans fange - mitt møte med Gestapos torturister" av Alf Nielsen
  • "Gunnar "Kjakan" Sønsteby - om samhold og innsatsvilje" av Finn Robert Jensen
  • "Krigens brorskap - historien om kompani E (506. regiment, 101. flybårne divisjon) fra Normandie til Hitlers ørnerede" av Stephen E. Ambrose