Løperkongens skygge

fra Paris til Moskva i fotsporene til Mensen Ernst

Fri flyt 2019 Innbundet

Hvem var Norges første profesjonelle idrettsutøver? Mons Monsen Øyri fra Sogn, kjent over hele Europa som Mensen Ernst, er svaret. Han var i sin tid en Europas største stjerner.

I 1832 ble Mensen Ernst kjendis for å løpe fra Paris til Moskva på 14 dager! I "Løperkongens skygge" tar forfatteren med seg sin nylig kreftfriske venn Øyvind Torp på samme rute. Løpeturen går naturlig nok i et annet tempo enn Ernst, og vi blir med forfatteren på en helt annerledes reise. Fra vest til øst, fra fortid til nåtid.

Løperkongens skygge er en hyllest til menneskets viljestyrke og Europas historie. På ferden over kontinentet mot Russland deler Ulstein og løpekameraten opplevelser og tanker om historien de løper gjennom, om egne drømmer og alle drømmene landskapet rundt dem en gang har vært hjem til.

Geir Stian Ulstein (f. 1982) er kritikerrost forfatter av bl.a. bøkene Drømmenes fjell, Selvforsvar mot kreft og sykkelboka Tour Dø France. Han er historiker og entusiast med en skriveevne som fyller teksten med engasjement og nøye gjengitt kunnskap.

Forlag Fri flyt

Utgivelsesår 2019