Løpe baklengs

Gyldendal 2010 Innbundet

Atle er 11 år og eldst av tre søsken som bor sammen med en mor som drikker i hemmelighet. Pappa har flyttet og Atle er alene med det store og farlige som han ikke vet hvordan han skal håndtere. Og midt oppe i dette vil han så gjerne bli venn med Annelie, men det er vanskelig for en som ham som skiller seg ut og er litt annerledes.

Alene i det store og farlige.

Atle er 11 år og eldst av tre søsken, og de bor sammen med en mor som drikker i hemmelighet. Pappa har flyttet og Atle er alene med noe stort og farlig som han ikke vet hvordan han skal håndtere. Og midt oppe i dette vil han så gjerne bli venn med Anneli, men det er vanskelig for en som ham som skiller seg ut og er litt annerledes.Mamma var rasende. Han kunne se havet skumme rundt henne der hun satt. Det var aldri et godt tegn. Redningsbøyen pappa Helge var allerede kapret, han ville aldri klare å holde tre barn flytende og i live når han ikke var til å stole på. Tre barn ville kanskje komme til å bli tatt av strømmen, av dype havstrømmer som trakk dem ned mens regnet fosset fra himmelen.Ja, dette er en roman som rommer et dystert tema, og det er ingen tvil om at det er mye som kan være tungt og at verden kan være ufattelig mørk. Men alt er ikke bare svart, for innimellom slår også glimt av håp, små drypp av glede og lykke ut i full blomst og forandrer alt, iallefall for en stund. Slik står skjønnhet og drøm i kontrast til det vanskelige i tilværelsen.Cecilie Treimo er debutant

ISBN13 9788205397323

EAN 9788205397323