Løp hare løp

Aschehoug 2013 E-bok

Det er tidlig på 1980-tallet og Bror går siste år på ungdomsskolen. Han trener friidrett, er vellykket og kommer fra en vellykket familie i Tønsberg. Bror har alt, men den som har alt, har alt å tape.

Det er i den gryende jappetida i 1980årene. Bror går siste år på ungdomsskolen. Moren hans er Tønsbergs peneste, aerobicsinstruktør og tidligere stupedronning. Faren er friidrettstrener og bindselger på Saba og kjøper hus i nytt boligfelt. Bror trener friidrett og er dypt forelsket i løperesset Marita, som løper barbeint lik Zola Budd. Bror har alt, men i løpet av ett år mister han alt. Moren blir kreftsyk, faren begynner å spille for å skaffe mer penger til morens behandling, og en dag forsvinner Marita. Bror prøver å finne ut hva som har skjedd, og på vei mot å løse gåten mister han sakte moren og begynner å avsløre faren. Når sannheten kommer for en dag, vil han ikke ha den.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203355240

EAN 9788203355240

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Tønsberg

Bror lever på solsiden av tilværelsen på åtti-tallet. Foreldrene hans er svært velykkede både sosialt, utseendemessig og på andre måter. Bror har alt.

Men så får den vakre morens hans kreft, og den forretningsmessig vellykkede faren havner i gjeldskrise. Jenta Bror er forelsket i forsvinner, og han lykkes ikke lenger så godt på idrettsbanen.

Denne boka begynte svært bra! Men så dalte den sakte, men sikkert mot slutten. Dette har jeg da lest før!? Den siste tredjedelen av boka kjedet meg, og engasjementet jeg følte i begynnelsen ble ganske enkelt bare borte.

Bror vokser opp i Tønsberg på 80-tallet. Han løper 800 meter, men blir klart slått av sin store kjærlighet, Marita, selv om hun løper barfot uansett underlag.
Bror har alt av det siste innen klær og spill. Faren har kjøpt både nytt hus og mobiltelefon. Moren til Bror er elsket av alle. Hun er stupedronninga i Tønsberg. Nå er hun kreftsyk, og faren bruker store summer på alternativ behandling. Det resulterer i stor gjeld.
Marita bor i nabohuset med Predikanten og broren Kristo. Så forsvinner Marita, og Brors verden går i tusen knas.

God og rå om oppvekst. Noe ullent og uforløst for min del, men verdt å lese.

Kveldshimmelen er steinvaska. Knallblå på midten, men hvit og bleika i kantene.

Jeg løp og spydde om hverandre til knærne skalv og himmelen var lys som vaniljesaus.

Ute på veien finner jeg det enklest bare å rygge videre.Gatene er tomme, og trafikklysa blinker gult og lunkent. Himmelen er skjoldete og forslått. Fattern sitter stille og hikster, mens jeg ryggen inn i framtida, inn i alt det som ligger og venter på oss der framme.

Dyrene synes det var urettferdig at jeg bare lagde fugl og fjær-liste. Så, dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har dyr eller pels i tittelen. Eller på coveret.

• "Stjernetrekker" av Harald Rosenløw Eeg
  • "Karmakongen - roman" av Harald Rosenløw Eeg