Løgnere

Piratforl. 2008 Innbundet

Fotografen Marita er i slutten av tredveårene. En dag finner hun sin alkoholiserte far død, med piller i hånden. Denne hendelsen utløser en trang til å finne ut mer om ham, og hun kommer over bilder av ham med sminke og trutmunn.

Marita, fotograf, i slutten av tredveårene, finner sin alkoholiserte far død, med et par piller i hånden. Fra hun var liten har hun blitt vevd inn i så mange løgner at hun ikke lenger vet hva som er sant og virkelig. Å finne faren død utløser en trang til å utforske både sitt forhold til faren og hans eget forhold til livet. Ved hjelp av en liten koffert med bilder prøver hun å finne en helhet hun kan tro på. Hennes credo er nemlig at bilder aldri lyver; bilder viser ren øyeblikkssannhet. Men så finner hun portretter av faren med tung sminke og trutmunn. Marita er etter dette funnet bare sikker på en ting: Klarer hun å slepe med seg kisten med faren ut på hytta, til en sannhetens lit-de-parade, vil alt løse seg. Men hun har ikke regnet med andre mennesker; en bror, en begravelsesagent, en tante, en nær venn. Maritas seremoni møter mye motstand og blir noe helt annet enn hun hadde tenkt seg. Caterina Cattaneo debuterte med romanen Dvergene i 2002.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2008