Livsfarlige følelser

av (forfatter) og Carsten Dahl (oversetter).

Hermon 2004 Innbundet

Destruktive følelser er giftige for kroppen og kan føre til sykdom. Forfatteren viser oss disse potensielt ødeleggende følelsene, hva de er, hvor de kommer fra og hvordan de manifester seg. Ved å fokusere på fire områder, sannhet, tilgivelse, glede og fred, viser forfatteren deg hvordan du kan heve deg over de livsfarlige følelsene og oppnå virkelig helse, i kropp og sjel.

Forlag Hermon

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788230202494

EAN 9788230202494

Har lest en god del bøker som tar for seg dette med følelser, men aldri en bok som tar for seg følelser og kaller dem for livsfarlige. Dr. Don Colbert gjør dette med de negative følelsene vi til tider uttrykker, noen mer kronisk enn andre. I andre bøker leser vi om viktigheten av å anerkjenne alle følelser, spesielt hos barn, også de negative, og den er jo grei, men disse forfatterne går sjelden så langt som å si at de er livsfarlige og at vi bør unngå dem.

Som en troende så gir Colbert også eksempler fra Bibelen der Bibelen selv advarer mot mange av disse følelsene, som f.eks. sinne og frykt. Colbert viser også til forskning rundt hvordan sinne, angst, bitterhet, uforsonlighet, frykt, bare for å nevne noen, kan få alvorlige konsekvenser hvis man ikke gjør noe med det. Interessant nok så viser han til sammenhengen mellom flere autoimmune sykdommer og det å ikke klare å tilgi noen. Dr. Colbert tar også frem flere eksmpler fra sin egen praksis som lege. Dette er en god bok om følelser, fra et litt annet perspektiv en jeg er vant til å lese. Mot slutten overser han allikevel ikke de positive følelsene og deres helsebringende virkninger på ånd, sjel og legeme.

Tilgivelse er den største gaven vi kan gi en annen person.

[...] alt peker mot konklusjonen om at hva vi føler mentalt resulterer i hvordan vi føler oss fysisk.

Hvis man år etter år samler på giftige følelser, vil det komme en dag da de bortgjemte følelsene presser seg frem.

Gang på gang har vi sett at følelsesmessig kaos er direkte knyttet til sykdom.