Livsbevissthet

om å være til stede i eget liv

Universitetsforlaget 2006 Heftet

Med utgangspunkt i eksistensfilosofer som Heidegger og Kierkegaard, utforsker forfatteren temaet livsbevissthet, og skriver om hvordan vi mennesker kan bli mer til stede i våre egne liv. Boka handler blant annet om temaer som eksistens og essens, om frie og ufrie valg, angst i dagliglivet, døden, og om eksistensiell kjærlighet. Har litteraturliste.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2006

Dette er en aldeles nydelig liten bok som handler om undertittelen - å være tilstede i eget liv.

Helt vesentlige og eksistensielle ting som væren, tingliggjøring, essens og eksistens er beskrevet på en lettfattelig (syntes jeg) og innsiktsfull måte. Noen fine kapittler om eksistensiell kjærlighet og andre som handler om å være opprinnelig og hvordan faktisk språket vårt kan være opprinnelig eller uopprinnelig.

Dette er en bok som bør leses av alle som en gang i livet har stått og studert stjernehimmelen og undret - finnes det noe mer.

Alene synker jeg ned i trist isolasjon - bare i kommunikasjon med andre kan jeg bli synlig...

• "Om å skape kontakt" av Virginia Satir
  • "Følge meg alle mine dager - roman" av Sunniva Lye Axelsen
  • "Fryd og fare - essay om diktning og eksistens" av Vigdis Hjorth
  • "Egoisme" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helsefarlige mennesker" av Aud Dalsegg
  • "Du får alltid det du ber om" av Esther Hicks
  • "Livslyst - om å møte og mestre motgang" av Anbjørg Sætre Håtun
  • "Kunsten å lede seg selv - ny innsikt - bedre gjennomslagskraft" av Randi B. Noyes
  • "Alene naken - hvorfor er vi redd for å være oss selv?" av Tormod Huseby
  • "Hekta på et håp om kjærlighet" av Sissel Gran