Livlegens besøk

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Gyldendal 2002 Heftet

Boka skildrer en historie som kom til å prege nordisk politikk i siste halvdel av 1700-tallet. Historien om den unge, sinnssyke kong Christian, om hans bråmodne dronning Caroline Mathilde og om kongens tyske livlege, Johan Friedrich Struensee. Legen vant kongens tillit og dronningens hjerte, og gjennomførte så en lang rekke av den franske revolusjonens ideer, tyve år i forveien.

Terningkast 6. «... en utrolig fascinerende og velskrevet roman om et viktig kapittel i dansk-norsk historie.»Tinic Talén, VG «Den 5. april 1768 ble Johann Friedrich Struensee ansatt som den danske kong Christian den syvendes livlege, og fire år senere ble han henrettet.» Slik åpner Livlegens besøk, en roman som skildrer en av de merkeligste og mest dramatiske episodene i nordisk historie. Her forteller Per Olov Enquist historien om den unge, sinnssyke kong Christian, om hans bråmodne dronning Caroline Mathilde og om kongens tyske livlege Johann Friedrich Struensee. En stor roman om makt, avmakt og revolusjonære ideer, men også om kjærlighet og lidenskap.

Utgivelsesår 2002

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Danmark

Omtalt person Johan Friedrich Struensee

Tildelt litteraturpris Augustprisen. Skjønnlitteratur 1999

Om man skal lære noe om det dansk-norske kongehuset, er denne perlen av en bok en alle tiders anledning. Alt er muligens ikke historisk korrekt, men man fornemmer stanken og forfallet.

Det lever under parykkene - det kryper og kravler. Struensee, ja han var først ute i Europa med en ny oppfinnelse - tannkremen...

Det skjedde mye i Kongens by, København, på slutten av 1700-tallet. Dette er historien om den unge, veke, og kanskje mentalt forstyrrede, Kong Christian den syvende av Danmark-Norge, hans meet unge engelske hustru og hans medhjelpere og motstandere i maktens korridorer. Hovedfokus er satt på kongens livlege, Struensee, Vi blir tattt med inn i en politisk maktkamp på liv og død, der den "eneveldige" kongen spiller en birolle. Forfatteren har (selvfølgelig) lagt til en rekke detaljer som aldri ville få plass i en historiebok. Den nærheten akkurat dette gir til personer og hendelser, gjør at man lever med i det man leser.

Enquist er en stor forteller. Denne boken inneholder også en av de fineste kjærlighetshistoriene jeg har lest.

En treg start. Men etter hvert som jeg fikk lest meg litt opp om historien bak denne romanen, ble den bare bedre og bedre. Mer om min leseopplevelse og sitat fra romanen finner du i dette blogginnlegget

Jeg ser at boken får veldig god kritikk. Selv finner jeg historien interessant, men boken som sådan forferdelig kjedelig.

Om Christian kvart het det seg ved det engelske hoffet at hver gang han mente seg bedratt av sin hustru, ble han rammet av melankoli. Hun bedro ham ofte, hans melankoli ble dypere. For å råde bot på sorgen og rastløsheten, begynte han da - hver gang - en krig som han like regelmessig tapte.

At det var tre dronninger ved hoffet, i tre generasjoner, ble betraktet som naturlig, siden det normale for kongehuset hadde vært at kongene drakk seg ihjel før de rakk å bli enkemenn, og hvis dronningen eksempelvis døde i barselseng, giftet de seg alltid om igjen, slik at de lovmessig likevel til sist etterlot seg en enkedronning, som et forlatt muslingskjell i sanden.

For å bygge de nødvendige fartøyene, var seks hundre matroser blitt utskrevet fra Norge. De hadde nå gått ledige i København en stund i påvente av startskuddet. De begynte å bli irriterte. Det drøyde med utbetaling av lønningene. Horene tok seg godt betalt, og uten lønn ingen horer. Gratis brennevin hadde ikke roet dem ned, men ført til store skader på de københavnske vertshusene.

Den karakteristikken den engelske kong George den annen ga sin sønn. "Min kjære førstefødte sønn er det største naut, den verste løgner, den største lømmel, og det verste udyr som finnes i hele denne verden, og jeg ønsker av hele mitt hjerte at han forsvant fra den".

Den 5. april 1768 ble Johann Friedrich Struensee ansatt som den danske kong Kristian den syvendes livlege, og fire år senere ble han henrettet.

Etter hvert ble det stor aktivitet blant en del bokelskere for å svare på Haralds utfordring fra New York Times: Hvilken bok utgitt de siste 125 år er den beste? Jeg har nå saumfart boksamlinga mi uten å finne eksakt svar - kandidatene er jo så altfor mange. Dette er ei liste over mine nominerte, forsøksvis inndelt geografisk: Norden, Nord-Europa, Sør-Europa, Afrika, Asia, Nord-Amerika, Latin-Amerika og Oseania. Om jeg greier å sile ut en "vinner" fra hvert av områdene, vil vise seg.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Vredens nat (2008) av Peer Hultberg
  • Mytologisk landskab med Daphnes forvanling (1966) av Peer Hultberg
  • Desmond! (1969) av Peer Hultberg
  • Requiem (1985) av Peer Hultberg

Bøker vi har lest i lesesirkelen. Første bok var i mai 2009.

En bok anbefalt av bibliotek/bibliotekar
En bok som har stått på skal lese listen i lang tid
En bok basert på brev
En lydbok
En bok av en farget person
En bok med en av de fire årstid i tittelen
En bok som er en fortelling i en fortelling.
En bok skrevet av flere forfattere
En thriller om spionasje
En bok som har bilde av en katt på fremsiden
En bok hvor forfatteren bruker pseudonym
En bestselger fra en sjanger du sjeldent leser.
En bok som omhandler/skrevet av en person med uførhet
En bok om reiser
En bok med undertittel
En bok publisert i 2017
En bok som handler om monster/mystiske skapninger
En bok du har lest før og som garantert får deg til å smile
En bok om mat
En bok om karriereveiledning
En bok som har et "ikke mennesklig perspektiv"
En bok som har en rød rygg
En bok med handling i villmarken
En bok du likte da du var barn
En bok skrevet av en forfatter som er fra et land du aldri har besøkt
En bok som har karakterens navn i tittelen
En novelle fra krigstid
En "steampunk novel"
En bok skrevet av en upålitelig person/forfatter
En billedbok
En bok hvor karakteren har en annen etnisk bakgrunn enn deg
En bok som omhandler interresanne kvinner
En bok som går over to ulike tidsepoker
En bok som har en måned eller ukedag i tittelen
En bok som har et hotell som tema/ramme for fortellingen
En bok som handler om eller har "hotell" i tittelen.
En bok skrevet av en forfatter du beundrer
En bok som blir film 2017
En bok som handler om andre ferier/høytider, enn jul
En bok som er nr 1 i en serie du aldri har lest før
En bok du har kjøpt på reise
En bok anbefalt av en forfatter du liker
En bestselger fra 2016
En bok om flyktninger og/eller immigranter
En bok som har et familiemedlem/begrep i tittelen
En bok som handler om en eksentrisk karakter
En bok du har kjøpt på bruktbokmarked
En bok på 800 sider
En bok som er nevnt i en annen bok
En bok som handler om vanskelige temaer
En bok basert på mytologi
En bok fra en sjanger/undersjanger du aldri har hørt om før

gamle favoritter

• "Lewis reise" av Per Olov Enquist