Livets dans

Sirkel forlag 2018 E-bok

Mahin vokser opp i en liten landsby i fjellene i det sovjetiske Tadsjikistan. Den vakre og egenrådige jenta gifter seg mot farens vilje. Hun får et hardt slag av skjebnen når hun skal føde sitt første barn. Det er midt på vinteren, og naturen er like voldsom som Mahins fødsel. Barnet dør, og Mahin forsvinner inn i en verden av sorg og ensomhet. Etter at mannen hennes forlater henne, får Mahin et nytt liv i byen, med mange nye utfordringer. Livets dans er historien om en sårbar, men viljesterk kvinne, og hennes kamp for å vinne kontroll over sitt eget liv.

Forlag Sirkel forlag

Utgivelsesår 2018

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dette var en gripende historie. Vi får innblikk i en for oss helt ukjent verden, og man får bli med på en kvinnes reise gjennom livet i et land hvor mye kan gå galt. Forfatteren forteller i en form som gjør at man kan føle hvordan Mahin kjemper seg gjennom livet. Man ser tydelig skogen, fjellene, snøen, støvet i gatene og alt det mørke, og det varmer godt de gangene det lysner. Man skjønner at sterke familiebånd, og vennskap, er nødvendig for å overleve der. Jeg har lest boken to ganger nå, for jeg ville bli litt bedre kjent med dette fremmede landet, og menneskene, der borte i sentral-Asia. Jeg anbefaler denne boken på det varmeste.

Jeg har vært på boklansering. Jeg kjenner Mina fra språkkaféen, hun har bare vært her i Norge vel to år. Det er svært imponerende at hun nå har skrevet roman på norsk. Hun er fra Tadsjikistan, og hun skriver om kvinners leveforhold i sitt fødeland. Det er ikke ofte vi får anledning til å lese forfattere derfra, og jeg har ikke lest boken enda, men jeg har bestilt den. Den virker veldig interessant, så jeg gleder meg til å lese den. Jeg synes dette er en god julegaveidé til alle norske medsøstre. Jeg skal gi den til damene i «Bokormen» jeg er med i.