Livet og døden tar rotta på meg

av (forfatter) og Brit Sæthre (oversetter).

Gyldendal 2012 E-bok

Under Maos landreformer i 1950 blir den arbeidssomme og hederlige landeieren Ximen Nao henrettet. Rasende over uretten som er begått mot ham får han overbevist helvetes herskere om å sende ham tilbake, og blir reinkarnert - først som et esel, siden som en rekke andre dyr, for til slutt å bli reinkarnert som en liten gutt. Gjennom de forskjellige skikkelsene beskriver han og deltar i endringene i Kina over en periode på 50 år.

ISBN13 9788205447905

EAN 9788205447905

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Kina

Eit "hundeliv"....

"Livet og døden tar rotta på meg" vart av meg opplevd som dramatisk, morsom, fantasifull og historisk + litt til.
Den kinesiske landmannen Ximen Nao vert henretta på bestialsk vis - og hamnar i helvete. Han greier å overtyde dei vonde maktene om at han har meir å utrette på jorda, og dei går til slutt med på reinkarnasjon. Det er berre det at menneske blir han ikkje så fort; Han kjem tilbake til same stad som han forlet, men først som esel, deretter okse, gris, hund og ape før han blir eit lite menneske med stort hovud...
På same tid som han fortel om lagnaden til enkeltmenneske, så får vi historia til Kina frå ca 1950 og fram til moderne tid. Gjennom dei ulike karakterane fortel han om krig, opprør, revolusjon og terror, og svolt og tvang som prega samfunnet.
Eg vart spesielt gripen av historia til den sære individualisten Lan Lian som nekta å gå frå jorda han hadde- han skulle vere sjølvstendig bonde - koste kva det koste ville! Og Lan Lian med det blå fødselsmerket skal verkeleg ha levd.

Det var også morosamt at Mo Yan har skrive seg sjølv inn i romanen - med ironisk blikk skildra han ulike situasjonar der han ikkje alltid var så positiv at det gjorde noko.

Eg likte den originale måten å skildre eit samfunn på, eg likte sleivsparka og kritikken som vart framsette, eg likte det sprudlande språket og morosame, uventa hendingar. Når terningen likevel enda på 5, så er det fordi eg i nokre sekvensar syntest det drygde litt ut...

Vi møter Ximen Nao i helvete som i 2 år er blitt torturert for å få han til å innrømme hvorfor han ble henrettet to år før landreformene i Kina ble innført, 1948. Året er derfor 1950. Han blir til og med fritert. På grunn av hans stahet gir Prins Yama opp, som er i følge kinesisk folketro dommeren over de døde, og Ximen Nao blir gjenfødt som et esel. Han nekter forøvrig å drikke dette vannet som skal få han til å glemme, og blir derfor et esel med minner fra et menneskeliv. Vi føler han gjennom mange liv, han skal også senere bli gjenfødt som okse, gris, hund, ape og til slutt, gutten med det store hodet. Han følger med på sin gård og families historie, samt Kinas endringer gjennom 50 år, satt i landsbyen Ximen i Gaomi distriktet.
Jeg velger å gi denne boken en sterk 3, nesten 4, fordi jeg syns boken i lange perioder var kjedelig. Om den hadde "slanket seg litt" ville den vært bedre, da mye av innholdet er unødvendig i mine øyne. Men en fantastisk historie allikevel!

Les mer her

Mo Yan, alltid parat til å bidra med vranglære og så tvil og forvirre folk, har for vane å blande fakta og fantasi i sine historier; du kan ikke avvise innholdet uten videre, men du må ikke gå i den fellen å tro på alt han skriver.

Kort med vilje. Trenger sårt tips.

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.

Fra 2004. For årene tidligere se del 1.

• "Store bryster og brede hofter" av Yan Mo
  • "Rødt korn" av Yan Mo