Livet med Marikken

hvordan Down kan bli en opptur

Kurér forl. 2014 Innbundet

Hvordan er det å få et barn med Down syndrom? Journalist og forfatter Eivind Eidslott forteller i denne boka om det store sjokket da det viste seg at datteren Marikken har ett kromosom ekstra. Han skriver nært og ærlig om kaoset av følelser som oppsto, alle bekymringene, om framtiden som syntes å forsvinne. Men Eidslott skriver også om en gryende optimisme, om kjærligheten til datteren, alle mulighetene som overskygger begrensningene.
Ekteparet Eivind og Katrine Eidslott har i mange år holdt foredrag om Down syndrom på Oslo universitetssykehus.

Forlag Kurér forl.

Utgivelsesår 2014

Genre Personlige beretninger

Mennesker med Down er først og fremst mennesker, ikke et syndrom.

Kanskje høres det litt søkt ut, men jeg vil påstå at mennesker med Down kan lære oss noe. Vi bruker veldig mye tid på å lære dem alt vi vil at de skal kunne mestre. Men: vi reflekterer altfor lite rundt hva mennesker med Down kan lære oss andre.

Marikken er her sammen med oss, samtidig som den offentlige debatten stiller spørsmål ved om hun egentlig burde være her.

Jeg sier ikke at det bare er lett å ha et barn med Down. Det er ikke det jeg vil ha med denne bok. Det jeg kanskje har mest lyst til, er å fortelle at det å ha et barn med Down er å ha et barn.

Det skrives og snakkes om lærevansker, sosiale utfordringer, problemer med å få jobb. Begrensningene trekkes fram, ikke alle mulighetene. Hvis mediebildet og det offentlige ordskiftet oftest sørger for at vi assosierer Down med disse begrensningene, vil folk for alltid frykte for å få et barn med Down selv.

• "Fifty shades - fanget" av E.L. James
  • "Et helt halvt år" av Jojo Moyes