Livet leker med meg

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Press 2022 E-bok

NOMINERT TIL DEN INTERNASJONALE BOOKERPRISEN

Det er 2008 og fest i kibbutzen: Gili og familien feirer 90-årsdagen til bestemor Vera, hun som binder dem alle sammen. Før Nina dukker opp: Datteren som en gang for lenge siden forlot Vera. Moren som en gang forlot Gili. Og kvinnen som en gang ødela livet til Rafael, Gilis far. Nå som Nina er tilbake igjen, må alt forandres - enda en gang.

David Grossman er Israels kanskje største nålevende forfatter, og et navn som stadig nevnes blant kandidatene til Nobelprisen. Få romanforfattere mestrer som Grossman kunsten å la enkeltmenneskers liv spilles ut mot en større samfunnsmessig bakgrunn. Som i Livet leker med meg: Nå som Nina er tilbake, beslutter de tre kvinnene i familien å legge ut på en reise til øya Goli Otok i det tidligere Jugoslavia sammen med Rafael. Her var det at Vera over femti år tidligere ble torturert og holdt fanget i Titos fengsler. Og her er det Gili, Nina og Vera må konfrontere dilemmaet Vera i sin tid sto overfor - og valget hun tok, som endte med å prege livet til dem alle. Livet leker med meg er en roman om kjærlighet, følelser og familie - men også om politikk og historie: Om hvordan vi alle lever våre liv i skyggen av hendelser mye større enn oss selv.

Forlag Press

Utgivelsesår 2022