Livet langs elva

Oslohistorie fra Sagene, Torshov, Bjølsen, Iladalen, Sandaker, Åsen

av (redaktør).

Bydel Sagene Torshov 2000 Innbundet

Boken tar for seg bydel Sagene-Torshovs historie, med vekt på 1900-tallet. Boken inneholder fagartikler, intervjuer og folks egne historier, som alle belyser hvordan det var å leve og arbeide i områdene Sagene, Torshov, Bjølsen, Iladalen, Sandaker og Åsen. Har litteraturliste og kildehenvisninger.

I Livet langs elva vandrer leseren i et spennende landskap blant bygninger og folk i miljøet langs Akerselva i bydel Sagene-Torshov. Fellesnevneren for bydelen er den alltid bevegelige, brusende, arbeidsomme, til tider skitne, men nå så vakre Akerselva. Ingen annen bydel har elva, livsnerven, så hjertelig tilstede. Det er elva og virksomhetene langs denne som har påvirket og utviklet bydelen slik den framstår i dag. Her er det skrevet norgeshistorie: Fra jordbruk, møller og sagbruk på 1500-tallet til de store fabrikketableringene rundt 1850 som ble arbeidsplasser for flere tusen arbeidere. Det varte i 100 år . og så ble det stille. Elvekreftene var ikke lenger nødvendige. Men før fabrikkene ble fasader for TV-studioer og databedrifter, skrives det mange kapitler i bydelens historie. I Livet langs elva kan du lese alt om dette.
Livet langs elva inneholder spennende og ukjente fotografier, nyskrevne fagartikler og bidrag fra mange forskjellige kilder: Fra 80-90 intervjuer med mennesker i bydelen, via foreningsprotokoller . til bidrag fra to skrivekonkurranser.
Livet langs elva er skrevet for alle med tilknytning til bydelen, for private og bedrifter, og for dem som vil vite mer om Oslos historie.

Forlag Bydel Sagene Torshov

Utgivelsesår 2000