Livet er herlig

av (forfatter), Bodil Engen (oversetter) og Kristine Rui Slettebakken (oppleser).

Cappelen Damm 2015 Lydfil

Dette er den andre boken om Polleke. I den første, Sammen for alltid, fikk vi et levende bilde av Pollekes liv og menneskene rundt henne. Mamma ble forelsket i læreren (stønn) og Pollekes pappa er narkoman. I denne boken er det pappa som er i fokus. Han er hjemløs og hjelpeløs, og kommer stadig hjem til Polleke for å låne penger. Polleke forsøker å få han til å legge seg inn på et behandlingshjem. Men han vil ikke hvis ikke hun blir med ham. Hva skal Polleke gjøre? Hun vil jo slett ikke være med dit. Det er Polleke som forteller i disse bøkene og det gjør hun med mye humor. Selv om temaene kan virke alvorlige så er fortellerstilen helt motsatt. Guus Kuijer har vunnet mange priser for bøkene sine. Han har fått Nederlands største barnebokpris fire ganger, Deutscher Jugendliteraturpreis to ganger og i 2012 fikk han Litteraturpriset til Astrid Lindgrens minne (ALMA) som er verdens største barne- og ungdomslitteraturpris.

Utgivelsesår 2015

• "Mistesmykket" av Ingvill Solberg
  • "I sjuende himmel - NOT! - en roman" av Mari Kjetun
  • "Liten" av Stina Wirsén
  • "Svartle" av Håkon Øvreås
  • "Barske bøller gjør gode gjerninger - (enten du liker det eller ikke)" av Aaron Blabey
  • "Leo får en liten onkel" av Tiril Valeur