Liv og livretter

italiensk roman med oppskrifter

av (forfatter) og Werna Wiik (oversetter).

Engelstad 2006 Innbundet

I denne boken spiller politikk og mat, og tilberedelsen av mat, en viktig rolle. En ung italiensk kvinne strever med å finne sin egen identitet i en kultivert og politisk engasjert familie med sterke personligheter. Med utgangspunkt i måltider, får vi vite mer om hennes bakgrunn. Fortellingen er strukturert som en kokebok, hvor hvert kapittel er viet en rett i et måltid. I oppskriftene forklarer kvinnen hvordan hun går frem for å tilberede maten, som i en samtale. Oppskriftene knyttes så til minner og episoder fra hennes liv, og blir en innfallsport til hennes livshistorie.

Romanen er selvbiografisk. Den inneholder også 108 oppskrifter knyttet til erfaringer og minner om gleder og sorger i barndom, ungdom og voksenliv. Leseren sitter igjen med følelsen av å ha lært et levende menneske å kjenne. Samtidig får vi godt innblikk i italiensk hverdagsliv og italiensk kultur - der matkulturen tradisjonelt spiller en langt større rolle enn i Norden. Clara Sereni, født i Roma i 1946, er datter av Emilio Sereni, kjent kommunist, antifascist og kulturpersonlighet. Hun har arbeidet i filmverdenen og var viseborgermester i Perugia 1995 - 1997. Den italienske ambassaden og kulturinstituttet har valgt boken til Den VI. italienske språkets verdensuke i Oslo i oktober 2006.

Forlag Engelstad

Utgivelsesår 2006

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Italia

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

• "Kjærlighetens historie" av Nicole Krauss
  • "Mi briljante venninne - barndom, tidlig ungdom" av Elena Ferrante