Litteraturpolitikkens verktøykasse

den norske modellen

av (forfatter) og Tore Slaatta (forfatter).

Pax 2019 Innbundet

Norge er gjesteland ved verdens viktigste bokmesse i Frankfurt i oktober 2019. Det skjer i en tid da det er mange tegn på norsk litteraturs internasjonale suksess. Litteraturpolitikkens verktøykasse av Helge Rønning og Tore Slaatta er skrevet med dette som bakgrunn. I boka argumenterer de for en fremadrettet litteraturpolitikk i Europa og gir en gjennomgang av den norske litteraturpolitikkens viktigste virkemidler. Til å være et lite samfunn og et lite språkmarked, skrives og utgis det et stort antall bøker i Norge. Forfattere, forlag, bokhandlere og andre bransjeaktører er viktige for bredde og kvalitet i produksjon og distribusjon av norsk litteratur. Men skal litteraturen få utvikle seg som den bør, må det også finnes en aktiv og engasjert litteraturpolitikk.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2019