Litt lykkeligere

gode vaner - bedre helse - mer overskudd

de beste rådene fra Ingefær podcast

Cappelen Damm 2020 E-bok

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202656317

EAN 9788202656317

Siden jeg har lest boken "Paleoliv" av Sara Lossius så har jeg sett frem til en eventuelt ny bok av denne helseentusiasten. Det ser ut som paleoengasjementet har sunket litt og at Lossius har blitt mer opptatt av mer helhetlig helse enn bare mat og trening, selvom det ut ifra boken hennes fortsatt er en stor lidenskap. Det tok litt tid før jeg fikk tak i denne boken, og den var bedre enn jeg hadde trodd. Jeg har dessverre ikke tatt meg tid til høre en eneste av podcastene hennes, men boken gav et givende innblikk. Litt av hvert med andre ord. Vi får tips til det å forandre på dårlige vaner og innføre nye, og da referer hun ofte til boken "Atomic Habits" av James Clear, en bok som står på ønskelisten min.
Videre skriver hun om det å stresse ned, viktigheten av søvn, hvile, og da vel og merke ikke foran skjerm. Hun skriver også om tips til å redusere mobilbruk og det å bli mer effektiv i hverdagen og priortere de riktige tingene. Hun løfter også fram Wim Hoff og isbading, og nevner også hvor viktig det er med dagslys om morgenen, i form av en tur. Men dette ymter hun bare såvidt borti, og burde vært et viktigere å større tema i boken. Hun setter også en liten pekefinger mot LED lys og det "lysende" samfunnet vi er blitt endel av og gir litt tips til hvordan man kan redusere det å utsette seg for undøvendig med slikt lys, bl.a. ved skjermbeskyttere til telefon og pc, og hun nevner til og med bruk av såkalte "blueblockere". Selvom boken ikke går i dybden av så mye så er det gøy å se at noen skriver om ting man selv er ganske opptatt av. Ellers så avsluttes boken med et kapittel om trening, bruke tid i naturen og litt om kosthold og det å kunne kose seg med maten. Jeg synes Sara har fått inn mye informasjon på ca.150 sider.

Kanskje ble jeg litt lykkeligere av å lese denne boken! Den var lettlest, optimistisk og full av gode tips for å gjøre livet litt bedre. Søvn, trening, mat, motivasjon og mye annet. Jeg har lenge hørt på podcasten ingefær, og her virker det som hun har plukket ut godbiter av alt hun har lært gjennom sine mange intervjuer. Det er en fin blanding av personlige anekdoter, forskning, og henvisning til andre bøker om de ulike temaene.

Å feile er en del av mestringsprosessen og det er like godt å omfavne den her og nå.

Vet du hvilke handlinger som er viktige for deg, blir ikke andres meninger så viktige.

Leseliste

• "Tid til alt - gjør mer av det du tror på" av Cecilie Thunem-Saanum
  • "Gleden kommer utenfra - finn lykkefølelsen i de vanlige tingene rundt deg" av Ingrid Fetell Lee
  • "En liten bok om det store som skjer når du følger planen - varig endring, en oppgave hver uke, enkel, effektiv og morsom metode" av Birgitte Lange
  • "Jordnært - enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag" av Anette Bastviken
  • "Kraften i tomme tanker - kunsten å tenke ingenting" av Ingunn Kyrkjebø
  • "De beste tingene i livet er ikke ting - fra rotete til ryddig med færre ting" av Liv Loftesnes
  • "Aldri gi opp - hvordan skape gode vaner som varer" av Peder Kjøs
  • "Synnøves system - ryddelykke fra A til Å" av Synnøve Skarbø
  • "Hallo, verden - hvordan være menneske i en verden styrt av datamaskiner" av Hannah Fry
  • "Stress og korleis leve med det - 9 historier, 14 tips" av Anne Gunn Halvorsen
  • "Kunsten å finne ro" av Audun Myskja
  • "En yogareise - om å finne seg selv gjennom yoga, pust og balanse" av Henriette Lien