Liten

Oktober 2013 E-bok

Han hadde en gang en søster. Hun døde ett og et halvt år gammel. De voksne sa at hun ikke hadde hatt noe liv, hun var jo så liten. Nå ville Cecilie snart fylt tretti år, og minnet om henne blir levende i ham. Hvordan ville livet hennes sett ut, hvem ville hun vært som voksen? Og hvordan er hans eget liv? Maria er forelska i ham, men han ser det ikke. Broren hans David tar ham med på ferie til Roma, kanskje mest for å være snill. På turen skjer det både noe bra og noe farlig. «Liten» er en fri og leken og alvorlig roman om savn og kjærlighet, om himmelen og livet på jorden.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Roma

"Jeg tror det er sånn: Det smeller. Før eller senere smeller det i alle liv. Smeller verre enn vi kunne forestilt oss. Og alle løper. Det er bare naturlig. Hva annet skal vi gjøre? Klart vi løper. Det smalt jo. Hørte du hvor jævlig det smalt? Og bakken rister og alt brenner og kanskje smeller det en gang til hvis vi blir stående - så løp! Løp som faen. Løp for livene våre. Og jeg løp tilfeldigvis inn i armene til Cielo og inn dørene i dette huset. Og du løp en annen vei."

"Det er dét som er det rare, syns jeg. For det er vi som trenger dem. Det er vi som får det til, som holder på og står oppreist, som trenger dem som faller og svimer rundt. Vi er ingenting uten dem. Og vi hadde gått i stykker på sekundet hvis ikke de allerede har gått i stykker for oss."

• "Over fjellet" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Stor - dikt" av Nils-Øivind Haagensen