Linfruen

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Heftet

1945. Helene har fått sin syv år gamle sønn trygt gjennom krigen som nå er overstått, for så å forlate ham på en togstasjon og aldri vende tilbake. Slik begynner historien. Deretter blir vi tatt med tilbake til krigsårene hvor det litt etter litt nøstes opp hva som fikk henne til å forlate sønnen sin når det endelig så ut til å være mulig å starte et nytt liv.

ISBN13 9788202324476

EAN 9788202324476

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tyskland

Tildelt litteraturpris Den tyske bokprisen - Deutscher Buchpreis 2007

Tyskland 1945: andre verdenskrig er endelig over. Helene og sønnen Peter, skal dra fra Stettin for å komme seg vekk fra minnene. De er heldige og kommer seg med et overfylt tog. Senere går de av for å vente på et annet tog. Peter får beskjed av moren om å passe kofferten mens hun kjøper billetter, men timene går og moren kommer ikke tilbake.
Helenes tragiske historie blir langsomt rullet opp. Kan den gi svar på hvorfor hun forlot Peter?

Dyster og mørk, men interessant.

Måtehold og arbeid er menneskets sanne helbredere, arbeid skjerper apetitten og måtehold forhindrer at den tilfredstilles mer enn man har godt av. Hvor ofte forveksler ikke folk sed og dannelse med etikette! Den sikreste måten å ødelegge en ungdom på er å forlede ham til å ha mer respekt for en som tenker som han selv enn for annerledestenkende. Det finnes ingen sikrere måte å sløve et forsett på enn å gjenta det mange ganger.

• "Marie og hennes elsker - jakten på mitt opphav" av Jahn Otto Johansen
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen