Lindemans siste reise

av (forfatter) og Gisken Armand (oppleser).

Lydbokforlaget 2013 Minnekort

For å spille av digikortet kreves en Digispiller.

Den tredje og siste romanen i Kjell Ola Dahls krønike om finans-familiene Lindeman og Sachs.

Norge er blitt et land hvor pengemakten og grådigheten blir tydeligere, og kynismen i næringslivet er sterkere enn noen gang tidligere. Midt oppe i dette står familien Lindeman, som nå knaker i sammenføyningene. For hva skjer når Renate Lindeman, som ikke bare er navet i ektemannens liv, men også alle andres, finner ut at hun ikke er den hun trodde hun var likevel? Handlingen i Kjell Ola Dahls nyeste roman er lagt til vår samtid. Dahl skriver om livskriser og eksistensielle problemstillinger. Kjærlighet, makt og rikdom, lidenskap, grådighet, misunnelse og nederlag er temaer i denne bredt anlagte episke romanen.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2013

Format Minnekort

Serier Digikort. Lydbok Lindeman og Sachs (3)

Dette er den tredje boken i triologien om Lindemann & Sachs.

Triologien handler om norsk økonomisk utvikling siden 60 tallet og frem til i dag.

Det var med stor forventning jeg gikk til innkjøp av denne boken, da jeg likte bok 1 og 2 veldig godt. Jeg har studert en del økonomisk historie og synes forfatterne skildret utviklingen fra 60-tallet og gjennom dot-com bølgen, med påfølgende økning i spekulasjon, på en god måte. Der bok en var saklig, var bok to mer underholdene, fikk frem flere fargerike sidesprang.

Dessverre ble denne boken en skuffelse. Jeg opplever at forfatteren nesten glemmer utgangspunktet for prosjektet, og synes enkelt personene blir mer interessante enn den overgripende historien. Boka er ikke dårlig, men den tar vendinger som ikke falt i smak hos meg.

Enkelt deler av boka er til tider gode, men som helhet blir det ikke bra nok. Som økonom skjønner jeg at det kan være vanskelig å skrive om samtiden, men man burde i det minste prøve.

Forfatteren har sagt at han prøver å skildre individualiseringen av samfunnet, men jeg er dessverre ikke overbevist.

Nå er det jo mulig at jeg ikke skjønner handlingen, men som en avslutning om en triologi om norsk økonomisk utvikling, er dette dessverre en nedtur.

Terningkast 3

Nytt år - nye bøker å kjøpe..... :) Bøker kjøpt pr 31.5.

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

• "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Den talentfulle bøddelen - thriller" av Olav W. Rokseth
  • "Et spørsmål om penger" av Anna Grue
  • "Djevelens kobber - krim" av Alf R. Jacobsen
  • "Steinbryteren" av Per Erik Borge
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Lindemans tivoli - roman" av Kjell Ola Dahl
  • "Cape Town" av Deon Meyer