Lillebror og Karlson på taket

av (forfatter) og Ilon Wikland (illustratør).

Damm 1980 Innbundet

En dag får Lillebror øye på noe utenfor det åpne vinduet på rommet sitt. En tykk, liten mann med en propell på ryggen kommer flyvende i lufta og setter seg i vinduskarmen. Navnet hans er Karlson, og med ett har Lillebror fått en ny venn. Men hvem vil vel tro på en liten mann som kan fly, og som bor i et hus på taket og har flere hundre dampmaskiner? Lillebror, derimot, han vet helt sikkert at Karlson finnes! Dette er den første boka om Karlson.

Nytt opplag av denne klassikeren!Her er han igjen, med nye sprett og sprell. Ikke særlig veloppdragen eller snill, men vakker, gjennomklok og akkurat passe tykk. En mann i sin beste alder. Og så er han verdens beste dampmaskinpasser. Det synes han ihvertfall selv, og hans beste venn, Lillebror, er helt enig. Illustrert. © FS Informasjonstjenester

Forlag Damm

Utgivelsesår 1980

Serie Damms beste barnebøker

Omtalt sted Stockholm

Jeg har hatt stor glede av å lese disse bøkene selv og for mine barn. Særlig Roald Dahl gjør lesestunden på sengekanten ekstra spennende og morsom. Vanskelig å velge en av hans bøker, men jeg husker spesielt "Georgs magiske medisin" som usedvanlig oppløftende. Ikke alle bøkene passer til alle aldersgrupper. Les boka selv først. Da leser du også med mer innlevelse for dine barn!

Bøker av Astrid Lindgren

Dette er kanskje ikke de aller beste bøkene jeg har lest; den listen ville sett litt annerledes ut. Men noe må det være med bøker man leser mange ganger!

• "Emil fra Lønneberget gir seg ikke" av Astrid Lindgren
  • "Nye spell av Emil fra Lønneberget" av Astrid Lindgren