Lille mann, hva nå?

av (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

Dinamo forlag 2013 Innbundet

Boka er historien om Hannes Pinnebergs fall fra en tilværelse som kontorist til arbeidsledighetskøene i 20-tallets Berlin. Pinneberg ble prototypen på en samfunnsklasse i datidens Europa: de rettsløse arbeidsledige, som har for lite til å leve og for mye til å sulte ihjel.

Det er denne romanen den tyske forfatteren Hans Fallada er mest kjent for. Den ble skrevet i 1932 og ble i sin tid en internasjonal suksess, med oversettelser til en rekke språk, deriblant av Arnulf Øverland. I romanen gir Fallada oss et bilde av økonomiske nedgangstider i Tyskland i årene mellom første og andre verdenskrig, med fattigdom og arbeidsledighet. Hovedpersonene Johannes Pinneberg og hans venninne Emma Mörschel, kalt Lille lam, får vite at hun er to måneder på vei. De gifter seg i all hast og bor under beskjedne forhold i den nordtyske byen Ducherow. Kort tid etter blir Pinneberg sagt opp fra sin stilling i en kornforretning. Hans Falladas roman Lille mann - hva nå? vil kunne kaste lys over forholdene som beredte grunnen for nazismen i Tyskland på 1930-tallet.

Forlag Dinamo forlag

Utgivelsesår 2013

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Tyskland

Ganske hjerteskjærende om to vanlige, skikkelige mennesker som opplever ei vanskelig tid. Lett fortalt, lett å lese.
Trolig finnes tilsvarende skjebner den dag i dag, i land ikke SÅ fjernt fra oss, men som ikke er så privilegerte som oss her i Norge.
Anbefales!

• "M/T og fortellingen om skogens under" av Kenzaburo Oe