Lille lord Fauntleroy

av (forfatter), Mimi Sverdrup Lunden (oversetter) og Unn Vibeke Hol (oppleser).

Fono forl. 2002 CD

Lille Lord Fauntleroy vokser opp i Amerika som Cedrik Errol, helt uvitende om at han er arving til et slott og en fornem engelsk adelstittel. Boken ble første gang utgitt i 1886.

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2002

Format CD

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

den mest reaksjonære barneboka jeg noen gang har lest

Jeg mener tidligere at jeg har lest at Lille lord Fauntleroy er skrevet som en oppdragelsesguide, men dette klarer jeg ikke å finne igjen, så jeg vil tro jeg husker feil. Historien om Cedrik var den tids "Harry Potter" og rammen rundt er veldig spennende - en fattig gutt som blir Jarl.

Jeg likte godt rammen rundt og spenningsdelen i fortellingen. Jeg er dessverre blitt så gammel at jeg er redd jeg minner mer om bestefaren til gutten - en sur, gammel forutinntatt mann som mener at bare han kan og vet best, enn om Cedrik - en åpen, tilitsfull, omsorgsfull og empatisk gutt. Og realisten i meg skriker at det nok er mer sannsynlig at Cedrik blir påvirket av bestefaren enn vica verca, men dog. Fin bok.

Han hadde aldri hørt mammaen sin kalt ved annet enn søte og kjærlige navn, så derfor brukte han de samme selv når han snakket til henne. Han hadde alltid sett pappaen sin være omtenksom og oppmerksom mot henne, så slik lærte han å være god mot henne, han og.

Å, kjære Ceddy min, jeg skulle ønske for din skyld at jeg var fryktelig flink og kunne si en masse kloke ting! Men bare vær snill, vennen min, vær tapper, vær god og sann bestandig, så kommer du aldri til å såre noen så lenge du lever, og du kan hjelpe mange, og kanskje blir den store verden bed fordi min lille gutt ble født. Og det beste av alt, Ceddy - det er bedre enn alt annet - at fordi et menneske har levd, så er verden blitt litt bedre, kjæreste deg, om det så bare er lite bitte granne.

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

Jeg har noen bøker i hylla som jeg ønsker å lese, og selvom det kommer nye bøker i løpet av et år som ofte overtar interessen min skal jeg ta tak i noen av skattene jeg allerede har. Også liker jeg lister veldig godt! Listen er en blanding av nytt og gammelt, stort og smått, norsk og utenlandsk. Det kommer til å bli et allsidig år! Jeg gler meg!

Bøker jeg har lest i 2017

• "Mord er ingen sak" av Agatha Christie
  • "Tommelise" av H.C. Andersen
  • "Historien om madame Curie" av Alice Thorne
  • "Fem på nye eventyr" av Enid Blyton
  • "Solegget" av Elsa Beskow
  • "Per Pusling og åtte andre fortellinger" av Astrid Lindgren
  • "Gift ; Fortuna ; St. Hans Fest" av Alexander L. Kielland