Lille hjerte

noveller

Gyldendal 1999 Innbundet

I disse novellene er hovedpersonenes liv ofte preget av et savn, de både vegrer seg mot og ønsker å bryte ut av isolasjonen de lever i. Ofte kretser handlingen om de stengsler, men også lengsler som familiære bånd skaper.

Annette Mattsson retter i sine noveller en intens oppmerksomhet mot øyeblikket og hendelser som tilsynelatende er ubetydelige og hverdagslige, men som likevel bringer personene overfor avgjørende valg eller skaper en forandring i livet deres. Hovedpersonenes liv er ofte preget av et savn, de både vegrer seg mot og ønsker å bryte ut av isolasjonen de lever i. Deres tilværelse trues av sammenbrudd, eller av en uro som skaper en udefinerbar angst. Eller de lever i en sinnsstemning som gjør at de misoppfatter andre mennesker, feiltolker omverdenens signaler. Ofte kretser handlingen om de stengsler, men også lengsler, som familiære bånd skaper. Annette Mattsson debuterte i 1997 med novellesamlingen Fotografiet . Lille hjerteer hennes andre bok.

Utgivelsesår 1999

• "Mrs. Dalloway" av Virginia Woolf
  • "Fagre nye verden" av Aldous Huxley
  • "Mørkets hjerte" av Joseph Conrad
  • "Om forlatelse" av Ian McEwan
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Tilværelsens uutholdelige letthet" av Milan Kundera
  • "Veien" av Cormac McCarthy