Liljer fra Jerusalem

åttende bok i serien om Fredric Drum og Skarphedin Olsen

av (forfatter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Cappelen Damm 2009 CD

Oslo-politiet blir tilkalt for å bryte opp leiligheten til en eldre mann som ingen har sett på flere uker. Plutselig står de og kriminaletterforsker Skarphedin Olsen midt opp i en sak som i tillegg til å romme en forsvunnet mann også inneholder en bilbombe og noen kryptiske bøker om alkymi. Skarphedin Olsen søker hjelp hos sin nevø, gourmetkokken Fredric Drum. Dette er den åttende boka om Fredric Drum og Skarphedin Olsen.

Utgivelsesår 2009

Format CD

ISBN13 9788202289614

EAN 9788202289614

Serie Fredric Drum og Skarphedin Olsen (8)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

En god og spennende bok om Fredric Drum og Skarphedin Olsen. I denne boka får Olsen mer plass som etterforsker enn tidligere. Vi får vite mer om han som person også. Drum, nevøen bistår onkelen spesielt på slutten av boka, med sin kløktige hjerne og interesse for oldtidsmyter og arkeologi, til samling av trådene og oppklaring av den uforståelige og mystiske saken. Vi blir med Olsen til Israel og Dødehavet, på eselrygg gjennom tørt og goldt landskap. Vi spiser deilig middag med han på restaurant Kasserollen mens han diskuterer løsninger med Fredric. Handler dette om internasjonal terrorisme, gamle mysterier, storpolitikk, - Israel-Palestina-konflikten eller andre ting? Den som leser får se..Dette er en frodig, interessant og spennende bok, med dufter, saftig språk, herlig humor som vanlig og levende skildringer.
Jeg gleder meg til de to gjenværende bøkene om Drum og Olsen. I neste bok skal jeg med til Mexico og i siste bok til Ny-Guinea. Det er absolutt ikke kjedelig å reise med disse karene.
Les hele blogginnlegget HER

”Liljer fra Jerusalem, Gert Nygårdshaug.14.11.12
Av og til så kommer man over bøker som man skulle trodd var skrevet til en selv. I denne boka, fra en av favorittforfatterne mine, legges de ut tråder som mat og vin, dødehavsruller, naturvitenskap, religionshistorie og alkymi. Handlingen foregår på for meg kjente steder i Oslo, ved Dødehavet og i Tel Aviv. Jeg har vært på alle stedene, spist på mange av restaurantene, og som om ikke det var nok så hadde en av ”de antatt drepte” MS, som meg.
Her legges det ut tråder i full fart, og etterforskeren Skarphedin Olsen referer til mange både vitenskaplige og religiøse teorier, men heldigvis så har han en nevø, Fredric Drum, som hjelper oss til å samle trådene når det går for fort. Den begynte veldig bra, så gikk det nok litt for fort for meg, med så mye informasjon som jeg lurte på var fakta eller fiksjon, så jeg slet litt i en periode. Men heldigvis så kom Fredric inn og satte meg på sporet igjen. Slik at det ble en veldig spennende avslutning når trådene viklet seg sammen og laget et nett med både bibler og det som verre er i. Jeg fikk også en veldig surrealistisk leseopplevelse: I det forfatteren meldte på sin FB-profil (official) at Chimera skulle komme ut i Danmark, satt jeg og leste i boka. Og tro det eller ei; men i min utgave, som jeg har lånt på biblioteket, gikk sidene 111 til 114 over i dansk.

En leilighet i Oslo blir brutt opp etter at eieren ikke har vist seg på flere uker. Det blir gjort funn av store mengder størknet blod, Jerusalem-liljer og noen kryptiske bøker om alkymi. Deretter omkommer et ektepar som følge av en bilbombe. Det viser seg snart at saken har forbindelse med noen nye funn i grotter ved Dødehavet, og hvor det kan stilles spørsmål ved hvem Jesus egentlig var. Fredric Drum og Skarphedin Olsen drar til Isreal og begynner å nøste i saken.

Dette er ikke den beste boka i serien om Drum og KRIPOS-etterforsker Olsen, men den er absolutt spennende.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Kronologisk rekkefølge: Fredric Drum og Skarphedin Olsen

• "Kiste nummer fem - roman" av Gert Nygårdshaug