Liljekonvallpiken

Oktober 2015 Innbundet

Merete ser ut til å ha skaffet seg et nytt liv. Hun er nyskilt og middelaldrende, med alminnelig utseende og en stilling som offentlig forsvarer. Hun treffer ingen av de gamle vennene lenger; ikke engang de to voksne barna sine har hun mer enn høyst nødvendig omgang med. I stedet tilbringer hun fritiden sammen med det umake kjæresteparet i leiligheten under, Karianne og Mikke, hun en smellvakker, trettiårig ukebladjournalist, han i begynnelsen av tjueårene, kroppsfiksert og arbeidsledig. Snart kommer Mikkes eldre bror Sigurd på besøk fra London, og også han inntar Meretes liv med selvfølgelighet.

Jonas er en av dem Merete har sluttet å se. Men han ser henne, som gjennom et enveisspeil. I femten år har han vært vennen hennes, og nå observerer han Meretes famlende, klossete forsøk på å etablere nye relasjoner, hennes vidtfavnende usikkerhet og det som i hans øyne er et ubegrunnet og urealistisk ønske om å starte på nytt.

"Liljekonvallpiken" er en forunderlig og urovekkende roman skrevet av en forfatter med et skarpt blikk for det eksistensielle og fundamentale i det fullstendig ordinære.

NOMINERT TIL BRAGEPRISEN 2015

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Merete, en nyskilt kvinne på medio 40, advokat, to barn;- sønnen Haldor- som hun er nært knyttet til, og datteren Karin som hun har et komplisert forhold til. Merete prøver å skape seg nytt liv, nye relasjoner, men det meste dreier seg om det nye vennskapet til de yngre naboene Karianne og Mikke. Kompisen Jonas, som hun har kjent lenge, blir satt på sidelinja. Historien fortelles via Jonas, som forestiller seg Meretes liv, hennes tanker og beveggrunner, han undrer seg, observerer, venter på at hun skal gi ham tid, en telefon, kaffe, men Merete utsetter stadig.
Det er noe rart, litt urovekkende over hele historien, som om noe skal skje, men hva? Boka har et godt driv, men jeg blir både forundret og litt irritert over Meretes handlingsmønstre- hva er det hun egentlig vil? Merete er et eksempel på et av de mennesker som handler så irrasjonelt at vi undrer oss, så på tvers av hva man forventer av en tilsynelatende rasjonell og intelligent kvinne. Men vi mennesker er kanskje ikke så rasjonelle når det kommer til stykket? Er det kjærlighet hun ønsker? Er det å få bekreftet at hun enda er ung og attraktiv?
Oterholm skriver godt, og dette er en roman skrevet på en spesiell måte med en spesiell synsvinkel, men den er absolutt ikke tunglest. Jeg håper flere leser den. Dette er en roman som egner seg for diskusjon. Og slutten er sterk.

Liljekonvallpiken er nominert til Brageprisen 2015.

"Liljekonvallpiken" har et originalt fortellerperspektiv - og gir meg litt "Huis clos/Jean Paul Sartre-vibber". Anbefales for litterært interesserte!

Vi følger 43 år gamle Merete, naboene hennes - paret Karianne (i trettiårene) og Mikke (vesentlig yngre), samt broren til Mikke, Sigurd. Relasjonene og spenningene mellom disse menneskene har fokus i boka.

Det hele observeres, beskrives og kommenteres av en tredjeperson, Jonas, som er som en flue på veggen. I løpet av boka er det ingen direkte møter mellom Jonas og personene i boka, men han har mange meninger om hvordan de oppfører seg, hvorfor de gjør som de gjør, og hva han ville ha gjort om han hadde vært der. Og ikke minst om forholdet mellom han selv og Merete.

Disse bøkene er på ønskelista

• "Eg reiser aleine - roman" av Hege Blom
  • "Lacuna - roman" av Kristin Friis