Likevel lysner det

Oktober 2011 Innbundet

Kunstnerparet Frank og Trine har flyttet til Berlin. Der dokumenterer Frank kunstpornografen Simon Thaurs innspillinger i en sexklubb. Frank liker sin rolle, men plutselig befinner han seg foran kamera, og den pornografiske filmen blir raskt en kulthit på Venezias kunstbiennale.

Fotografen Frank har slått seg ned i Berlin sammen med sin grenseløse og dominerende kunstnerkjæreste Trine. Her livnærer han seg ved å dokumentere den legendariske pornografen Simon Thaurs svært kreative filminnspillinger i sexklubben KitKatClub. Med kameralinsen mellom seg selv og virkeligheten føler Frank seg på en måte tryggere. Er det slik at han for alvor blir en aktør idet han plutselig befinner seg foran kamera? Nærmest over natta blir den pornografiske filmen med Frank en kulthit på kunstbiennalen i Venezia.

Den høyreekstreme poeten Andreas dukker opp, besatt av ideen om at den frie vilje er en illusjon. Andreas vil ha Frank med for å finne deres felles venn Jon Kristian, som skal ha slått seg opp som sektleder i Alpene et sted. Etter et oppgjør med Trine, tvinges Frank ut på en europeisk reise som tar ham med til de mest bisarre miljøer. Gradvis går det opp for ham hvor mye som står på spill, ikke minst for ham selv.

"Likevel lysner det" er en saftig satire over det norske samtidskunstmiljøet, hvor kunsten både står for det beste og det verste, og en kompromissløs utforskning av menneskets ufrihet i en verden styrt av tilfeldigheter. Romanen er en frittstående oppfølger til "Ingenting, ingen, ingensteds, aldri" (2008).

Forlag Oktober

Serie Fotografen Frank (2)

Omtalt sted Berlin

• "Ingenting, ingen, ingensteds, aldri - roman" av Morten Øen
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "Tauet - noveller" av Mikkel Bugge
  • "Helioskatastrofen" av Linda Boström Knausgård
  • "Vi kan ikke ta med oss alt dette hjem" av Frank Tønnesen
  • "I love Dick" av Chris Kraus
  • "Kjærlighetshistorie, eller Utenom og hjem, eller Et epos - en roman i to akter" av Gine Cornelia Pedersen
  • "Elskere - roman" av Mattis Øybø
  • "Våkner om natten og vil noe annet - roman" av Geir Gulliksen