Lidelsenes tolk

noveller

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2002 Innbundet

De ni novellene handler om indere, de fleste i eksil, mennesker som daglig opplever hvor vanskelig det kan være å forene arven fra gamle og sterke tradisjoner med et moderne liv i en ny verden; opplevelsen av å føle seg fremmed, misforstått og, selv som annengenerasjons innvandrer, å lengte hjem til noe man ikke engang vet hva er.

Den høythengende Pulitzer-prisen i litteratur gis sjelden til en debutant. De elegante og bemerkelsesverdige fortellingene i denne samlingen overbeviste imidlertid juryen, og Jhumpa Lahiri fikk prisen i 2000. De ni novellene handler alle om indere, de fleste i eksil, mennesker som daglig opplever hvor vanskelig det kan være å forene arven fra gamle og sterke tradisjoner med et moderne liv i en ny verden. Opplevelsen av å føle seg fremmed, misforstått og, selv som annengenerasjons innvandrer, å lengte 'hjem' til noe man ikke engang vet hva er. I flere av novellene skildres ekteskap arrangert av foreldrene. I tittelnovellen er det en legeassistent som oversetter pasientenes lidelser fra én indisk dialekt til en annen. Fortellingene viser den unge, indiskættede forfatterens skarpe blikk og sterke evne til å omsette det hun ser, til klar og ren prosa, så gjennomskinnelig at man knapt merker at man leser.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205302211

EAN 9788205302211

Omtalt sted India

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2000

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

Elena Ferrante, the bestselling pseudonymous Italian author behind "My Brilliant Friend", has named her favourite 40 books by female authors around the world.

Deler her Elena Ferrante sin fullstendige liste, inkludert beskrivelser av alle bøkene på listen. God og variert inspirasjon til hva man kan lese av kvinner fra hele verden.

Når jeg har kommet meg gjennom nok pensum, om det noen gang skjer.

• "The Namesake" av Jhumpa Lahiri
  • "Fremmed jord" av Jhumpa Lahiri
  • "Pascual Duartes familie" av Camilo José Cela
  • "De strålende" av Eleanor Catton
  • "Navnebroren" av Jhumpa Lahiri
  • "Hvem fulgte Doruntine hjem?" av Ismail Kadare
  • "Når løken skrelles" av Günter Grass
  • "Å reise og skrive - et essay om moderne reiselitteratur" av Arne Melberg
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Doktor Romand - en sann historie" av Emmanuel Carrère
  • "Brødrene Sisters" av Patrick deWitt