Levekraft

gode vaner for kropp og sinn

4basics

av (forfatter) og Arild Sæther (illustratør).

Genesis 2016 Heftet

Hva kan et naturlig kosthold gjøre med sinn, kropp og følelser?
- Hvordan kan mat, kunnskap, tro og livsstil gi bedre levekraft?
- Hvordan kan vi styrke helsen, forebygge sykdommer og kanskje redusere medisinforbruket?
- Er det virkelig mulig at mange medisiner kan erstattes av ren og ekte mat, mosjon og levesett?
Hva kan et naturlig kosthold gjøre med sinn, kropp og følelser?
- Hvordan kan mat, kunnskap, tro og livsstil gi bedre levekraft?

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2016

Jeg ble nysgjerrig på denne boken når jeg så at det var grunnleggeren av KRIK (Kristen idretskontakt) som stod bak. Han er teolog, idrettsprest og forfatter, så det ble en interessant affære å lese en helsebok skrevet av ham. Boken tar for seg et mer eller mindre helhetlig fokus på helse, selvom mat og hva vi spiser har en sentral rolle, og noe som forandret forfatterens liv fra en usunn til en sunnere livsstil. Som prest så skrives boken litt fra et kristent perspektiv, med bibelsitater her og der og noen åndelige smådrypp og et eget kapittel som omhandler tro og hva det har å si på helsen.

Boken kommer med noen interessante innblikk, bl.a. rundt aspartam og lettbrus. Med tanke på det så hevder Markset at Pepsi Max er en av de beste "anti-lykke-drikker" som finnes og hemmer lykkehormonet serotonin, og aspartam må ta skylden for å dempe produksjonen av dette lykkehormonet, men det kan allikevel gi en kortvarig glede slik som sukker. En annen interessant ting han hevder er at vann blandet med litt eplesidereddik fremmer produksjonen av dette lykkehormonet, men også søvnhormonet melatonin. Viktigheten av vann generelt blir også fremhevet.

Kjell Markset henviser også til et sitat fra Per Anders Nordengen som er vedt å ta med her: "Alle oppegående mennesker roper høyt om krise og katastrofe når Akerselva eller Donau blir forurenset, men svært få bryr seg om hva de fyller sine kanaler i kroppen med."
Boken har også endel underholdende bibelske bilder, bl.a. hvordan Markset uhøytidelig sammenligner herdet fett, med det bibelske uttrykket "Forherd ikke ditt hjerte", og påpeker videre hvordan herdet fett faktisk forherder og forsteiner vårt hjerne.

Det er også godt å se at forfatteren omfavner smør og ikke er redd for rent mettet fett, samt at rødt kjøtt ikke blir satt helt i den negative båsen, selvom han ikke akkurat fråtser i det. Frukt og grønnsaker blir også fremhevet, samt fisk. Marksett tar også fram viktigheten av sol og lys i ens liv og henviser bl.a. til soleksperten Johan Moan.

Når det er sagt er det også ting jeg stusset på. Han er litt moderat når det kommer til LCHF kostholdet og mener helt feil at det i det lange løp kan føre til hjerteinfarkt. Han påpeker også at lavkarbobølgen er et storstilt medisinsk eksperiment med folkehelsen. Saken er at Lavkarbo har vært brukt i medisinsk behadnling i noen hundre år allerede og et lavkarbobasert kosthold har vært et naturlig kosthold for mange folkelsag rundt om i verden uten noe som helst tegn til hjerteinfarkt. Han hevder at dette kan være en svært usunn diett hvis man går lenge på den. Så langt jeg vet så finnes det ikke noe holdepunkter ved å hevde dette. Det er forsket mye på lavkarbo og de positive effektene ved det. Da er det litt ironisk at han fremmer Berit Nordstrand som faktisk står for en slags moderat lavkarbo, og mens han selv også kan se ut til å fremme et moderat lavkarbo kosthold, bare at han legger noe mer vekt på å få i seg grove kornprodukter, som ikke akkurat er lavkarbo.

De fleste helsebøker tar for seg endel rundt vår såkalte evolusjonshistorie, noe Markset er forsiktig med å ta fram, selvom det et sted virker som han i en bisetning påpeker hjernens utvikling i evolusjonsperspektiv så er boken ellers så og si utelatt fra et evolusjonsperspektiv, men allikevel avslørende hva Markset kan se ut til å stå for. Gud som skaper står allikevel sentralt, men kobler man dette sammen så vil det si at Gud kan ha brukt evolusjon for å skape, noe som er en helt ubibelsk tankegang.

Jeg kunne skrevet og sagt mye mer om denne boken, men stopper her. Boken er alt i alt et fint verk om litt forskjellig rundt helse, men jeg savner solide kildehenvisninger til mye, selvom det er noen, så savner jeg noen fler. Når man er prest og teolog og skriver bok om helse og livsstil, så bør det være noen flere henvisninger til folk som virkelig kan stoffet.

Vitenskapelig bevis er selvfølgelig greit å ha i ryggen. Men når det gjelder målinger på hvordan mat og medisiner virker på kroppen, er det alltid bare gjennomsnittsresultater som oppgis. Våre individuelle forskjeller blir aldri vist. De forskjellene er ofte meget store.

Men stort sett går jeg til doktor Kosthold, sykepleier Glede, psykolog Sol, fysioterapeut Aktiv og teologen Hvile. De gir meg stort sett de råd og medisiner jeg trenger.

Det å hvile i en tro hvor Gud kjenner meg og dypest sett vet hva jeg behøver - er kanskje den største kraften til forandring. Som regel trenger jeg ingen ny ansiktsløfting eller en ny fasade, men jeg trenger å fornye mitt indre sinn, sans og tanke. Og det er bare én makt som greier å gjøre et slikt løft. Det er kjærlighetens kraft - med en ryggrad som heter tilgivelse.

Hjernens frykt kan bli snudd til fred av et hjerte fylt av kjærlighet. Hjernens depresjoner kan bli snudd til glede av et hjerte fylt av takknemlighet. Hvis vi fyller hjertet med det gode, vil munnen tale det samme. Hvis vi fyller hjertet med det onde, vil tungen tale deretter. "For det hjertet er fullt av, det sier munnen", sa Jesus.