Leve vanskeligere

en elendighetsteologi

Verbum 2020 E-bok

Vi forventer at verden går framover, vi tror vi skal finne fram til klare svar, et perfekt hjem og et vellykket liv. Og vi blir skuffa, gang på gang. Likevel fortsetter vi å streve etter stadig nye mål.

Med selvironi og friske refleksjoner viser Åste Dokka i denne boka hva kristendommen har å tilføre våre rotete liv. I stedet for å lete så iherdig etter det komplette og perfekte bør vi erkjenne virkeligheten slik den er. Kristendommens styrke i møte med det vanskelige er ikke løfter om gull og grønne skoger. Den hjelper oss ikke til å forbedres, men til å forsones med det komplekse.

Det er ikke om å gjøre å leve enklere. Det gjelder heller å våge å leve vanskeligere

Forlag Verbum

Utgivelsesår 2020

Boken gir god innsikt i hvordan kristendommen kan fortolkes og være en relevant religion i vår tid. Den har fått meg til å se kristendommen i et nytt lys og kanskje med litt mildere øyne. Dokka er en fremragende formidler. Hun tar opp relevante problemstillinger, har god oversikt over fagområdet, interessant betraktninger og mange eksempler som det er mulig å kjenne seg igjen i.

Å fortolke livet under kristendommens lys er å velge ut noen stjerne og ignorere andre. Det er å ta på seg ett par briller, og la de andre ligge. Erkjennelsen av at perspektivet, og dermed også svaret, kunne være annerledes, og også t det ville la seg argumentere for, må være en grunnleggende del av ydmykheten på kristendommens vegne. Vi har ikke det fullkomne svar eller den fullkomne sikkerheten. Virkeligheten er for stor, for rik, for variert til at en kan mate den inn i en vitenskapsmaskin og komme ut kun med ett mulig livssyn. Derfor er det fullt mulig å være nihilist, buddhist, muslim, humanetiker. O selvsagt kristen.

Det siste, idealet om det enkle livet, handler blant annet om mindre fokus på det materielle, på status og eiendeler, og mer fokus på det som har betydning i livet. Skreller man bort uvesentligheter, står man igjen med et ganske enkelt stillas, og det stillaset kan bære livet.

Og hvis vi først skal håpe, er det tross alt mer håpefullt å regne inn en Gud enn å tro på politikerne og vår egne evner til å forbedre oss selv og samfunnet.

• "Vi som ikke kommer til himmelen" av Håkon Dahl
  • "Jeg møtte Jesus - bekjennelser fra en motvillig troende" av Charlotte Rørth
  • "Min egen vei - fra Mao til Gud" av Tania Michelet
  • "Tro og trass - min vei, mine valg" av Bjørn Eidsvåg
  • "Sårbarhetens kraft - om å finne styrke når du er svak" av Per Arne Dahl
  • "Haugianerne - 1" av Trygve Riiser Gundersen
  • "Mens du hviler" av Tomas Sjödin
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Til oss - fra de eldste" av Linn Skåber
  • "Kaféen ved verdens ende - en fortelling om meningen med livet" av John Strelecky
  • "Uperfekt - våg å vise hvem du er" av Brené Brown