Levanger kino - Festiviteten

verdens eldste kino i kontinuerlig drift

1897/-1910/1917 - 2017

120 år kulturhus / minst 107 år kinohistorie / 100 år kommunal drift

Embla 2016 Innbundet

Levanger Kino er verdens eldste kino med kontinuerlig drift i samme sal. Derfor er byens kinohistorie unik og blir nå et reisemål for verdens kinointeresserte. For øvrig har vi stort sett med lokalhistorie å gjøre. Levanger følger nasjonale og internasjonale trender med både kinobesøk og sette filmer. Samtidig gjenspeiler selve driften ved Kinoen samfunn, politikk og kultur i småbyen. Det spesielle er at interessegrupperinger, politikk og byens borgere er så samspilte at Levanger Kino overlever samtlige kriser og forandringer.
Kinodriften på Levanger startet med en rekke aktører i løpet av de første årene etter 1900. To kinoer var større enn de andre; Bjerkans og Rosenlunds. De to gikk etter hvert sammen, og ble da kommunalisert i 1917. Ingenting har så kunnet stoppe den, hverken økonomisk krise, verdenskrig, oppbygging, politikere med innfallsrike utspill, Trehusbyens fall - og oppstandelse! Verdens eldste kino med kontinuerlig drift, er det blitt. Kinoen er ikke den eldste, men den har rett og slett holdt ut lengst.
Professor Idar Kjølsvik (f. 1968) er ansatt ved Nord universitet i Levanger. Han har embedseksamen, forskerutdanning og doktorgrad i teologi fra Eberhard-Karls-Universität Tu.bingen og Det teologiske Menighetsfakultet. Kjølsvik har skrevet en rekke bøker innen historiefilosofi, kristen troslære, religion og kulturhistorie. De siste årene har han jobbet som forskningsleder for Avdeling for lærerutdanning og han sitter i en rekke råd og utvalg ved sitt eget universitet samt i nasjonale og internasjonale kirkelige og akademiske fora.

Forlag Embla

Utgivelsesår 2016