Lethal white ; Lethal white

Sphere 2018 Heftet

When Billy, a troubled young man, comes to private eye Cormoran Strike's office to ask for his help investigating a crime he thinks he witnessed as a child, Strike is left deeply unsettled. While Billy is obviously mentally distressed, and cannot remember many concrete details, there is something sincere about him and his story. But before Strike can question him further, Billy bolts from his office in a panic. Trying to get to the bottom of Billy's story, Strike and Robin Ellacott - once his assistant, now a partner in the agency - set off on a twisting trail that leads them through the backstreets of London, into a secretive inner sanctum within Parliament, and to a beautiful but sinister manor house deep in the countryside. And during this labyrinthine investigation, Strike's own life is far from straightforward: his newfound fame as a private eye means he can no longer operate behind the scenes as he once did. Plus, his relationship with his former assistant is more fraught than it ever has been - Robin is now invaluable to Strike in the business, but their personal relationship is much, much more tricky than that . . .

Forlag Sphere

Utgivelsesår 2018

Serie Cormoran Strike (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted London

Bok nr. 4 om Cormoran Strike og Robin Elacott.

Strike har blitt rikskjendis etter sin siste sak, og Robin har endelig blitt partner i firmaet hans. En dag får Strike et ubehagelig besøk på kontoret. Billy, er en ung, og plaget mann. Han har både plagsomme tics, en grusom kroppslukt, og et forvirret sinn. Billy påstår at han har sett et barn bli drept. Det skal angivelig ha skjedd da han selv var barn. En viss Jimmy, påstår at Bill fantaserer, men selv mener Billy at det hele virkelig skjedde. Billy blir skremt, og rømmer fra Strikes kontor før han rekker å forhøre seg mer om saken.

Strike og Robin nøster opp i Billys påstand, noe som fører dem gjennom byens bakgater, via parlamentet, for å ende på en vakker herregård på landsbygda.

Samtidig blir Strike og Robins privatliv et ømtålig tema i boken, for forholdet mellom de to partnerne er mer komplisert enn noengang.

Denne har fått bedre kritikker enn de foregående bøkene, men jeg synes den er litt treg og repetetiv innimellom. Får også litt hetta av Robin, men grei underholdning, og jeg vil nok lese om det kommer flere bøker.

Full av begeistring over «Ondskapens kall», løp jeg av gårde og kjøpte den neste boken om Cormoran Strike og Robin Ellacott! Men, det var kanskje ikke så lurt, den var på nesten 700 sider og det ble i meste laget for en gammel dame, - i hvert fall når det er et poeng at man skal følge med og merke seg alle små detaljer for kanskje å klare å skjønne hvem som har gjort hva og hvorfor. Jeg klarte ikke å holde ordentlig styr på personene og deres forhold, for meg ble det dessverre for rotete, - og det til tross for at en omtale påstår at dette er den beste av bøkene om disse to detektivene.

Men, når det er sagt, må jeg jo også si at jeg koste meg med skildringene fra London og av britisk «upper class», - jeg fikk litt Agatha Christie-fornemmelser innimellom. Dessuten har vi jo historien om hvordan forholdet mellom de to detektivene utvikler seg, og det er det jo morsomt å følge, -men altså, den ble for lang!

Hvorfor kan vi ikke bare ta en telefon og gjøre det slutt? tenkte han mens han halte seg opp trappen ved hjelp av gelenderet. Det er jo faen så sant at forholdet er dødt, ikke sant? Hvorfor må vi obdusere det i tillegg?

• "Lange skygger" av Robert Galbraith
  • "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • "Skorpionbrosjen - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Jernrosen" av Peter Temple
  • "Dødsdømt" av Sharon Bolton