Lesehistorier

av (redaktør).

Flamme 2016 Heftet

Hva leser favorittforfatteren din? Hvilke bøker har forma dem, inspirert dem, gledet dem, forarget dem? Når leser de? Hvor?

Lesehistorier er en antologi om alle bøkene som betyr noe for oss - den første boka som brøt gjennom, inn til deg, og den som fikk deg til å forstå at det er en leser du er, historien om hvordan du fant favorittboka, eller favorittbøkene dine, er historien om hvordan du fant flere av dine beste venner. Venner som får plass i hånda, i veska, i lomma. Som reiser billettfritt sammen med deg, hvor enn du skal.

Lesehistorier er til alle som leser. Til alle som har ei hylle med bestevenner på stua eller soverommet eller kjøkkenet. Fra en hel haug med lesere, som også skriver, men som først og fremst leser.

Forlag Flamme

Serie (293)

"Å lese er en måte å snakke med seg selv på, gjennom noe annet, ukjent."

Hentet fra Om tre (eller fire) måter å lese på av Geir Gulliksen

"Hegel leser jeg bare hvert tredje eller tiende år, stykkevis og delt, i en konsentrert svimmelhet bare vagt beslektet med den uansvarlige, nesten vellystige svimmelheten under innsovningen: lettelsen idet tankene løser seg opp i assosiativt nonsene, lik et dikt hvor bildene ikke finner sammen, men fjerner seg og forsvinner - et sikkert tegn på at jeg straks kommer til å sovne. Innsovning er en frivol tillitsfullhet, beslektet med badestrendenes demokrati, med sjøfugl og stupebrett: et svev, et fall inn i natten, en tiltro dristigere enn religion."

Hentet fra Innsovning av Pål Norheim.

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

• "Garden under jorda" av Brynjulf Jung Tjønn
  • "Imot Sæterbakken - pamflett" av Kenneth Moe
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Avskjeder med Judith" av Hilde Lindset
  • "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen