Lesedidaktikk

etter den første leseopplæringen

Universitetsforlaget 2008 Heftet

Forfatteren presenterer teorier og begreper om hva lesing og lesekompetanse er, og gir konkrete, forskningsbaserte eksempler på hvordan man kan jobbe konstruktivt med å utvikle elevers lesekompetanse og lesestrategier. Boken omhandler også vurdering av lesing, både den viktige løpende vurderingen av elevenes lesekompetanse i alle fag og forskjellige typer leseprøver. Boken er egnet for alle som jobber med leseutvikling, lærere i grunn- og videregående skole, lærerutdannere, studenter og foreldre. Har litteraturliste og register.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2008

Dette er nok en bok som står på pensumlisten min for å bli en autorisert grunnskolelærer. Den tar for seg leseopplæring i grunnskolen og hvordan man på best mulig måte kan være med på å utvikle elevens lesekompetanse.

Et område forfatterne legger frem er dette med leseforståelse, og hvor viktig det er for videre lesekompetanse. Her spiller avanserte tankeprosesser inn, men også gode lesestrategier og relevante bakgrunnskunnskaper. Tankeprosessene som foregår under lesingen trenger også konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse. Uten dette er ikke lesingen til så veldig stor nytte. Flere sliter også med lesevansker som dysleksi, som kan være med å påvirke leseforståelsen.

Dette med bakgrunnskunnskaper om noe før man begynner å lese en eller annen bok synes jeg er spesielt interessant. Vi vet at når barn blir lest for så har dette også betydning for hvor mye de får ut av lesingen. Roe og Blikstad-Balas påpeker at dette også er en viktig faktor for elevenes oppfatning av en tekst som de leser selv. Jeg er selv en ivrig leser av forskjellig sjangere og jeg merker meg at en bok som omhandler noe jeg har tidligere bakgrunnskunnskaper om fenger mer enn noe jeg er helt blank på. Dette gjelder også hvis man møter på innhold i en gitt bok som man faktisk har noe bakgrunnskunnskap om, og dermed har noen knagger å henge ny og oppdatert kunnskap på, for så å bygge videre på sin kunnskapsbase. Forfatterne tar også frem hvordan forskjellige kulturell bakgrunn også vil være med å påvirke leseforståelsen. Videre kan vi lese om viktigheten å være motivert og engasjert i det man leser og at lærerens engasjement har mye å si når det kommer til lesing av fagtekster. Så har vi dette med ytre og indre motivasjon. Kunsten blir å få de som er lite motivert og engasjert, og de som har dårlig leseforståelse til å få en opplevelse av det motsatte, for de kan fort oppleve lesingen mer som en straff enn en belønning, og vil ikke akkurat prioritere det hvis de fikk velge. Her skriver forfatterne at lesende foreldre kan fungere som gode forbilder og samtalepartnere. En viktig ting som også spiller inn er å velge litteratur om et tema elevene interesserer seg for.

Denne boken gir god innsikt i alt dette og mye mer. Den gir oss et innblikk i forskjellige tekstsjangere, om avanserte tekster, digitale tekster og mye mer. Det vises også til forskning som viser at jenter over det store og hele er bedre lesere enn gutter. Vi får også innblikk i forskning som viser at de fleste foretrekker å lese på papir fremfor skjerm. Et annet interessant fenomen forfatterne viser til er forskning som peker på sammenhenger mellom høy bruk av sosiale medier og lavere leseforståelse. For at elever skal bli gode skjermlesere må læreren gi dem de rette strategiene for dette.

Videre kjennetegner boken hvordan en god leselærer er. Et viktig punkt er at en god leselærer har tro på at alle elever kan lære å bli flinkere til å lese. De vet også hvilke strategier gode lesere bruker og hvordan de skal hjelpe alle med å bli såkalte strategiske lesere. Denne boken kan være en god hjelpende hånd til det. En god leselærer må også jobbe med elevens motivasjon. Videre så snakker boken om forskjellige lesestrategier der en av de viktigste er å kunne overvåke sin egen lesing. En strategi jeg selv har måttet ty til tider er å lese en tekst eller avsnitt om igjen for å kunne huske innholdet, ikke bare når det er interessante ting man gjerne vil lese en gang til, men også når en tekst ikke er så interessant men kanskje mer uforståelig og teknisk.

Boken innholder mye, og mye går i hverandre, noe repeteres og annet blir noe mer uinteressant som innføringen i forskjellige nasjonale og internasjonale leseprøver. Jeg føler at alt med andre ord ikke er like relevant, men jeg synes boken også passer for personer som er interessert i det å lese og gir kanskje et par lesetips underveis. Dette er stort sett en engasjerende bok som jeg ved en senere anledning nok må fordype meg litt mer i, spesielt når eksamen nærmer seg.

• "Muntlige tekster i klasserommet" av Sylvi Penne
  • "Livet i skolen 1 - grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap" av Terje Manger