Lerkehjerter ; Vildresinn ; Alvemål

Tiden 2000 Heftet

Lerkehjerter, Vildresinn og Alvemål utgjør tre frittstående deler av en slektskrønike om flere generasjoner kvinner fra en liten Vestfoldbygd. Over et tidsspenn på nesten et århundre presenteres vi for livsløp og skjebner som er vevet sammen på måter som iblant får uante konsekvenser. Kjærlighetsmøter og kjærlighetstap preger enkeltpersoner så vel som hele familier. Som et ekko klinger tidligere hendelser tilbake på en måte ingen kan beskytte seg mot.

De tre bøkene Lerkehjerter, Vildresinn, Alvemål samlet i ett: Nært og varmt skildres en slektskrønike fra ei Vestfoldsbygd. Tre frittstående deler av en varmhjertet og gripende slektskrønike om flere generasjoner kvinner fra en liten Vestfoldbygd, samlet i en bok. Tidligere er bøkene utgitt hver for seg. Over et tidsspenn på nesten et århundre presenteres vi for livsløp og skjebner som er vevet sammen på måter som iblant får uante konsekvenser. Kjærlighetsmøter og kjærlighetstap preger enkeltpersoner så vel som hele familier. Som et ekko - et alvemål - klinger tidligere hendelser tilbake på en måte som ingen kan beskytte seg mot. Margaret Skjelbred (f. 1949) har etablert seg som en folkekjær forfatter siden debuten i 1983, først og fremst som lyriker, men også som roman- og barnebokforfatter.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Serie Lerkehjerter, Vildresinn og Alvemål (1-3)

Omtalt sted Vestfold

Dette er en trilogi, - en sleksthistorie som dreier rundt livet til tre kvinner i indre Vestfold gjennom store deler av 1900-tallet. Jeg hadde lest den første av bøkene, Lerkehjerter, tidligere, og ga den da terningkast 3 og skrev dette om den:

«Jeg startet med store forventinger, for jeg likte så godt "Gulldronning, perledronning", men dette ble rent for mye av det "gode". Hun gjentar seg for mye, både språklig og innholdsmessig - tragiske kvinneliv i tre generasjoner, - og at det ender tragisk hver gang, får vi vite tidlig!
Jeg har også problemer med formen, - denne jeg-personen som plutselig viser seg å være en av hovedpersonene, samtidig som det slektshistoriske dramaet til tider går seg bort i anekdotepregete romantiseringer av barndom på landet i gamle dager.
Dessverre, jeg er også usikker på om jeg vil lese de neste bindene i trilogien.»

Men så ble jeg altså anbefalt hele trilogien av en venninne, og startet med den første, igjen. Etter en stund kjente jeg meg helt igjen i det jeg skrev forrige gang, men jeg var litt mer velvillig innstilt nå. Og så ble jeg lovet at de neste bøkene var bedre, - og det var de, - faktisk så gode at det ble en femmer på bøkene sett under ett! Nå var den forvirrende jeg-personen borte, - hun var blitt til en hovedperson omtalt i tredjeperson, og det ga mer struktur til fortellingene, - som for øvrig også dreiet seg om flere personer i familien og bygda de bodde i. I disse bøkene får vi en inngående skildring av liv og skjebner, beskrevet med dyp psykologisk innsikt og satt inn i en fascinerende riktig steds- og tidskoloritt, - klart sett og nydelig penslet ut!

Det eneste jeg har å innvende er at det faktisk også her kunne bli litt for mye av det gode, - med fantastiske, men stadig gjentatte, naturbeskrivelser og svært mange nøyaktige, helt historisk korrekte, beskrivelser av miljøet, - men at det er et minus, skyldes kanskje mest at jeg ble litt utålmodig etter å få vite hvordan det gikk. Men som kulturhistorisk verk om livet på bygda på 1900-tallet har den faktisk også stor verdi, - det var fascinerende å bli minnet om blå, ovale dropsbokser (for min del med påfugl på) i hjørneskapet og lysegule vaskevannsfat av emalje, med grønn kant!

• "Om forlatelse - roman" av Margaret Skjelbred
  • "Lerkehjerter - roman" av Margaret Skjelbred